כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

הגנה מפני יזמי התמ"א

התוכנית של עיריית בת ים להגנת התושבים

עיריית בת ים מציגה: כך נגן על התושבים מפני יזמי התמ"א.

לראשונה בארץ, תפעיל עיריית בת ים, מנגנון מקדים שישמש כחומת מגן נוספת לתושבים המבקשים להתחיל בפרויקט תמ"א 38.

לאור הצמיחה בהיקף הפרויקטים מכח תמ"א 38 ומתוך הרצון לוודא שפרויקט מגיע לסיומו ולא מותיר דיירים מול שוקת שבורה במהלך הבניה, החליט ראש העיר צביקה ברוט כי עיריית בת ים תבקש מעתה כתנאי לדיון בהיתר מכח תמ"א – להציג דוח איתנות כלכלית (due diligence ) שיחשוף את יכולתו של היזם לעמוד בתנאים עליהם התחייב  במעמד בקשת ההיתר.

המשמעות: הדבר יאפשר לחשוף יזמים אשר מציירים לתושבים תמונה ורודה, אשר בלשון המעטה רחוקה מהאמת, ועלולים לגרום להם לנזק כספי בלתי הפיך.

מנגד, אם ליזם יש ליווי בנקאי או כיסים עמוקים, אשר שישמשו תעודת ביטוח עבור הדיירים, ניתן יהיה לדעת כי בסבירות הגבוהה הפרויקט יוכל להתקדם ללא בעיות.


המנגנון החדש שיזם ברוט, יחד עם מהנדסת העיר אדריכלית מיכל מאיר, יסייע רבות לתושבים שנפגעים לא פעם מיזמים שהחלו בפרויקט ולא מגיעים לסיומו, או לחילופין דיירים הנותרים ללא מענה למצוקותיהם שעולות במהלך הבניה.

עירית בת-ים היא הרשות עם מספר הבקשות הגבוה ביותר לתמ״א והתחדשות עירונית, אולם לצד פרויקטים רבים מוצלחים, נוצרו מצבים לא מעטים, בהם היזם שחתם על הסכם מול בעלי הדירות וקיבל את היתרי הבנייה מהוועדה המקומית, נקלע לקשיים כלכליים תוך כדי ביצוע הפרויקט ועזב אותו באמצע.

כתוצאה מכך, נאלצים בעלי הדירות להמשיך להתגורר בבניין שנמצא בהליך הבניה או לחלופין להוציא סכומים לא מבוטלים עבור שכירות, כאשר אין להם מענה, כתובת וצפי לסיום הבנייה. רק בשנה האחרונה התגלו בבת-ים שורת פרויקטים כאלה, ודיירים רבים נאלצו להפסיד את כספם בשל התנהלות היזמים.

לאור זאת, הנחה ראש העיר, צביקה ברוט, את מהנדסת העיר והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לדרוש מהיזמים להציג אישורים המעידים על איתנותה הכלכלית של החברה. החלטה זו צפויה לצמצם למינימום את הסיכוי שבעלי הדירות הבוחרים בעצמם את היזם יישארו ללא דירות או בהליך בנייה ממושך במקרה והיזם יפשוט את הרגל או יעלם.

המדיניות החדשה צפויה לעלות לקרוב לאישור בועדה המקומית לתכנון ובניה בעיר. במקביל מתכוונים בהנהלת העיר לקדם פרויקטים שונים של תמ״א ופינוי-בינוי, אך ממשיכים במדיניות שמתעדפת פרויקטים הכוללים תמהיל משמעותי של תעסוקה, מסחר ומלונאות לצד מגורים. בעיר נערכים מחדש לאור המיתון הצפוי במימושים בשטחי מסחר ותעסוקה, ובונים כעת על מימוש של כמיליון מ״ר לשימושים אלה בחמש השנים הקרובות. במקביל נערכים בעיר להקמת מינהלת לקידום איזור העסקים החדש, ומתכוונים להציע ליזמים הראשונים שיוציאו היתרי בניה כבר בשנתיים הקרובות תמהיל מועדף עם אחוז מגורים גדול יותר.

ראש העיר צביקה ברוט: "המטרה המרכזית שלנו היא להגן על התושבים שלנו ועל הכסף שלהם, ורק לאחר מכן לעודד התחדשות עירונית. יש דיירים שבטוחים שהתמ״א תשפר את ערך הדירה שלהם כי יזמים מסוימים מוכרים להם חלומות, והם ממהרים לחתום ולהתקדם בלי לבדוק שמדובר ביזם שיכול גם לקיים את ההבטחות שלו. זה לא תמיד קורה. המחוקק לא נתן את הדעת לסוגיה, והתפקיד שלנו הוא להיות חומת המגן שמגנה על התושבים. אני בעד תמ״א ובעד פינוי בינוי, כל עוד הם לא מסכנים או גורמים נזק לתושבים הן מבחינה כלכלית, והן מבחינת עומסי תנועה, בעיות חניה ותשתיות״.

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem