כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

תערוכת חוצות של של היוצר והצלם אמיר חודורוב המוקדשת להיכלי תפילה ובתי כנסת

"פתיחת ההיכל" – עיצוב ואדריכלות בתי כנסת בישראל

תערוכת חוצות של היוצר והצלם אמיר חודורוב

המוקדשת להיכלי תפילה ובתי כנסת

צילומיו של חודורוב (טייס חיל האויר לשעבר) עשויים מעשרות עד מאות צילומים מזוויות שונות ומהם הוא מרכיב כמו בפאזל את העבודה הסופית.

חודורוב הוא זוכה פרסים בביאנלה לאמנות בלונדון, זוכה פרס המונה ליזה במוזיאון המדע והאומנות במילנו וגולת הכותרת בעבודתו הוא צילום כנסיית הקבר שזכה בפרסים רבים והוצג במוזיאון הוותיקן ברומא


חוצות גן המוזיאון, חולון

אוצרת: אילנה כרמלי לנר

31.1.2020-2.5.2020

"כל מקום שיש בו עשרה מישראל, צריך להכין לו בית שיכנסו בו לתפילה…"(רמב"ם תפילה יא, א")

בתערוכת חוצות חדשה שתפתח בחולון, פותח היוצר והצלם אמיר חודורוב לעיני המתבונן כ-20 היכלים- בתי כנסת בארץ. דרך עדשת מצלמתו ודרך טכניקת עיצוב הצילום שפיתח הוא מאפשר לנו לראות את יופיים, הדרם, מיוחדותם ושונותם זה מזה.

התערוכה "פתיחת ההיכל" – עיצוב ואדריכלות בתי כנסת, תתקיים בתאריכים – 31.1.2020 -2.5.2020 בגן המוזיאון,חולון במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון .

אוצרת: אלנה כרמלי לנר.

בית הכנסת הינו מקום בתרבות היהודית המשמש לתפילה וללימוד תורה. ההשערה היא שבתי הכנסת הראשונים כבר הוקמו בגלות בבל בסוף תקופת הבית הראשון. על פי המסורת, לאחר חורבן בית המקדש השני עלתה חשיבותו של בית הכנסת כמקום הבא להחליף את בית המקדש ועל פי האמונה יש לתפילה בבית הכנסת כוח רב שנובע מההתכנסות של הציבור אשר תורמת לגיבוש הזהות התרבותית הקולקטיבית.

תכנון בתי כנסת מחייב התייחסות למרכיבים רבים ומגוונים בין היתר יש לתת דגש לבחירת מיקום המבנה בהתאם לכיוון העיר ירושלים ולסביבת המגורים ונועד לשרת את ציבור המתפללים. סגנונו האדריכלי של בית הכנסת איננו אחיד, אף בית כנסת אינו דומה למשנהו, דרישות ההלכה הנוגעות למבנה בית הכנסת מצומצמות מאוד ומותירות מקום רב לאפשרויות תכנוניות. ההלכה מורה על כך שבית הכנסת יהיה מבנה המוגבה מעל בתי העיר. אולם בארצות ניכר, בסביבה אשר לפעמים עוינת דרישה זאת לא קוימה לעיתים בשל דרישת השלטונות ולעיתים בשל חשש להתנכלויות.

בתקופה המודרנית ניסו אדריכלים שונים להציע פרשנות חדשה למבנה בית הכנסת המסורתי. כמה מבניי בתי כנסת גדולים בעולם תוכננו בידי אדריכלים מפורסמים. בית הכנסת בפילדלפיה שתכנן האדריכל הידוע פרנק לויד רייט שתוכנן כפירמידה משולשת הצומחת מתוך תוכנית משושה, ובית כנסת "בהורדנה "בבלארוס שתוכנן ע"י האדריכל האיטלקי סנטי גוצ'י.

אמיר חודורוב, החל את הרומן עם המצלמה כבר בגיל 17 ולאורך כל השנים לא הפסיק לצלם. גם בזמן היותו טייס קרב בחיל האוויר צילם ממעוף המטוס.

שיטת עיצוב הצילום של חודורוב בנויה מעשרות עד מאות צילומים מזוויות שונות שנעשים באתר הנבחר שמהם הוא מרכיב כמו בפאזל את העבודה הסופית. אולם קודם התחלת הצילומים מבצע אמיר מחקר ולמידה מעמיקים על המקום שבחר הכולל למידה היסטורית, ארכיטקטורה והכרות קרובה לדמויות באתר הצילום.

צילומיו הרבים של אמיר חודורוב זכו לתשבחות ופרסים בעולם. בין היתר ב- London Art Biennale . בין התערוכות היוקרתיות והחשובות שבה זכה במקום הראשון בפרס הצילום , הוא זכה גם בפרס היוקרתי של המונה ליזה במוזאון המדע והאומנות במילנו בחגיגות 500 שנה למותו של לאונרדו דוינצ'י. גולת הכותרת בעבודתו הוא צילום כנסיית הקבר שזכה בפרסים רבים והוצג במוזיאון הוותיקן ברומא .

בתערוכה ניתן לראות את הצילום "בית הכנסת הגדול" בחולון אשר תוכנן ע"י המהנדס יהודה לולקו ביזמת ועד שכונת אגרובנק עבור מספר משפחות דתיות ומסורתיות מיוצאי אשכנז שהתגוררו בשכונה. בית הכנסת הוקם בשנת 944-1946.. כיום זהו בית הכנסת הגדול של חולון המכיל מקווה טהרה, מקום מושבם של רבני העיר והמועצה הדתית. המבנה בנוי בסגנון "תנכי" עם פתחים מקושתים וכיפה. למבנה יחוד אדריכלי אקלקטי הוא נבנה מלבני סיליקט וקורות בטון כאשר במרכזו כיפה גדולה הנשענת על קשתות.

בית כנסת נוסף שמופיע בתערוכה הוא "החורבה" הממוקם בירושלים במרכז הרובע היהודי בעיר העתיקה . בית הכנסת נבנה לראשונה בתחילת המאה ה-18 על ידי קבוצות שעלו ביחד עם רבי יהודה החסיד אולם נחרב בידי בוניו הערבים בשל אי תשלום חובות. הוא נבנה בשנית באמצע המאה ה-19 על ידי קבוצת עולים מליטא ונחרב בידי הלגיון הערבי לאחר שכבש את העיר העתיקה בשנת 1948 . בפעם השלישית שוקם בית הכנסת בתחילת המאה הנוכחית ע"י האדריכלים מלצר ואפריל כאשר מבנה בית הכנסת מתבסס על שרידי הקירות שלא נהרסו. גם שרידי כותל המזרח של בית הכנסת שנותר עומד שולבו במבנה המודרני. בצד קירות הבטון המודרניים המסוידים בלבן הושארו הקירות מן המבנה הישן בלתי מטויחים. פנים המבנה עוצב לפי תמונות בית הכנסת הקודם ולפי עדויות, על כיפת בית הכנסת כתובים שמותם של 12 שבטי ישראל; בפינות שבין הקשתות הפנימיות מצוירים ארבעה אתרים קדושים: טבריה העתיקה, מגדל דוד ,קבר רחל ומערת המכפלה. על החלק העליון של הקיר כתוב ציטוט מספר תהילים. בשנת 2010 נפתח בית הכנסת מחדש בטקס חגיגי.

"בית כנסת הגדול" בתל אביב גם הוא צולם ע"י אמיר חודורוב לתערוכה זו. כבר בסוף 1910 הוחל בתוכניות להקמת בית כנסת והוקצה לצורך כך מגרש בין רחוב יהודה הלוי ושכונות נווה צדק. אולם מחוסר תקציב רק בשנת 1924 הונחה אבן הפינה לבית הכנסת בתכנונו של האדריכל יהודה מגידוביץ. בניית בית הכנסת התעכבה שוב מחוסר תקציב עד לקבלת תרומה מהברון רוטשילד שהביאה להשלמת הבנייה ב-1925 ע"י הקבלן שמואל נתן וילסון. בשנות השישים של המאה הקודמת שופץ הבניין ושונה ע"י האדריכל אריה אלחנני כאשר הפנים קיבל מראה תואם את התקופה ובחוץ נוספו קשתות בטון בגובה הבניין.

"פתיחת ההיכל" – עיצוב ואדריכלות בתי כנסת בישראל

אוצרת: אילנה כרמלי לנר

31.1.2020-2.5.2020

חוצות גן המוזיאון (רח' ויצמן 61 חולון סמוך למוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס).

הכניסה חופשית.

צילום תמונות:אמיר חודוקוב

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem