כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

התקנה המחייבת להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב פרטי בו נוסע ילד עד גיל 4 – עדיין בתוקף

הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו – אני מקווה שהממשלה תתעשת.

משרד התחבורה סרב להצעה לרכוש ולבצע פיילוט של מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב – בתגובה לכך הודיע יו"ר ועדת הכלכלה שלא יבטל את החובה ואמר: הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו – אני מקווה שהממשלה תתעשת.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת מיכאל ביטון, התכנסה היום לדיון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולבטל את החובה להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים.

בתום הדיון החליט היושב ראש ביטון שלא לקיים הצבעה לביטול התקנה, לאחר שסמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לדרישה לרכישת מערכות ואמר כי "רכישה לא על הפרק". בעקבות זאת החליט היושב ראש ביטון לסגור את הדיון ואמר: "התקנה בתוקף. הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב".

קודם לכן הזכיר היושב ראש ביטון כי בשנה האחרונה קיימה הוועדה מספר ישיבות בנושא, בהן דחתה את כניסת התקנה לתוקף לאחד במרץ 2022. בדיונים הקודמים, בהם הודיעה השרה על כוונתה לבטל את החובה, ביקשה הוועדה והעומד בראשה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, כי המשרד יסייע באופן פעיל למציאת פתרון לבעיה בעיקר לשכבות המוחלשות ביותר. היושב ראש ביטון התייחס לכך והזכיר: "אמרנו שנבטל במידה ונראה מהלך ממשלתי משמעותי בנושא הזה של הצלת ילדים שנשכחים ברכב. אחרי זה הממשלה עשתה מעשה לא יעשה, וקיבלה החלטת ממשלה לבטל את התקנה. זה לא בסמכותה ואין לזה שום תוקף. זה כמו שהממשלה תודיע על ביטול חוק, היא יכולה להודיע אבל הסמכות היא של הכנסת".

הוא הוסיף כי הסאגה הזו נמשכת חודשים רבים ואפשר היה לפתור אותה במיליונים בודדים של השקעה מוצדקת, שכן כל שנה מתים 3-4 ילדים בייסורים בגלל שנשכחו ברכב, בעוד שאת הפצועים אף אחד לא סופר. "זה לחלוטין לא דיון פוליטי. מה שמטריד אותי זה אם יהיו תינוקות שנשכח בקיץ הבא", אמר היושב ראש ביטון.


מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, אמרה כי 32 ילדים קיפחו חיים בייסורים בעשור האחרון, ועוד 900 נפצעו. "אני מבינה את האוצר, אבל מה התכנית של משרד התחבורה להציל חיים? אותה תקנה חלה על רכבי הסעות תלמידים ושם זה מציל חיים. הסברה לבדה לא מספיקה. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מעוד 20 החלטות שהמטרה שלהן להפחית רגולציה, לא עושה רושם שחיי אדם היו חלק מהשיקולים. הקיץ מתקרב וזה בידיים של משרד התחבורה", אמרה.

היושב ראש ביטון ביקש לדעת מדוע ניתנת הטבת מס להתקנת המערכת ברכב חדש, ואמר כי הוצעה הצעת פשרה לקחת כמה מיליונים בודדים להסרה ולרכישת מערכות, וביקש התייחסות לכך. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי המערכות ברכבים החדשים אמר כי המערכות שמותקנות ברכבים חדשים הן עם בשלות טכנולוגית. היו"ר ביטון הקשה: "אתם אמרתם לחברי כנסת שיש מערכות ויש יבואנים ואפשר להציל תינוקות". פלור השיב: "מאז השתנו הדברים. אמרנו גם שמדובר במערכת שאין לה תקינה בינלאומית ושלא ניתן לומר שהוכחה האפקטיביות שלהן". היו"ר ביטון הגיב: "בכל זאת המלצת לחברי הכנסת לאשר את התקנה", ופלור השיב: "המשרד הגיש את התקנה והיו גם פניות שמדובר במערכות שהן נטל רגולטורי על הציבור". היו"ר ביטון השיב: "היית הראשון בעולם שסבסד את מובילאיי ולא חיכית שיראו לך 20 מדינות שהתקינו ומחקר". פלור הגיב: "נכון, אבל מדובר במערכת שהוכחה טכנולוגית ומתבססת על דירקטיבה אירופית".

הסמנכ"ל פלור התייחס לצעדי משרד התחבורה ואמר כי מדי שנה בחודשים מאי-ספטמבר משקיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 250 אלף שקל בהסברה, וכעת יושקעו מיליון שקלים וחצי והמשרד יגיע גם לאוכלוסיות שלא הגיע אליהן עד היום.

סגן השר אביר קארה אמר כי אין אף מדינה בעולם שמחייבת התקנה, למעט איטליה, וגורמי המקצוע במשרד התחבורה מעולם לא עמדו מאחורי הדבר הזה. לטענתו, מתוך 34 מקרים 18 ילדים נכנסו לבד לרכב והתקנת המערכת לא הייתה עוזרת להם. הוא הוסיף כי יש חלופות, אך התקנה מטילה נטל רגולטורי שהוא לא מצליח להבין אותו, ואף עלול להחמיר את המצב. קארה הביע תמיכה בהצעת משרד התחבורה להעלאת תקציב ההסברה.

פרופסור יצחק בירק הציג פתרון בדמות תליון שענד, שאותו מניחים על כסא התינוק וכשמכניסים ילד למכונית עונדים אותו על צוואר הנהג, כך שאם הוא יצא מהרכב כשהתליון עליון או שהוא יבחין בכך מיד או שעובר אורח יסב את תשומת ליבו לכך ששכח ילד ברכב. עם זאת הוא ציין כי צריך לחייב את השימוש בתליון. מנכ"לית בטרם, אורלי סילבינגר, אמרה כי אסור לתת לציבור תחושה שמערכת פאסיבית תעזור לו לשמור על הילדים, אך הוסיפה כי צריך לתת הקלה במס וסבסוד בדומה למה שנעשה עם מערכות מובילאיי.

מנכ"לית רווח נקי, נילי אבן חן, טענה כי התקנות לא היו צריכות לבוא לעולם, ואמרה כי הציבור לא מוכן לחקיקה ולא יענה לה כי איבד אמון באופן מוחלט ממה שקרה. היא הוסיפה כי מחיר חיי אדם, למיטב ידיעתה, זה 9 מיליון שקל, כאשר כאן מציעים להציל חיים בעלות של פי 3 או 4.

מנכ"ל טופוקר שייבא מערכות למניעת שכחת ילדים, ליאור בן עזרא, אמר כי כשהייתה חובה הציבור רכש מערכות וכשמשרד התחבורה הודיע שאין צורך בכך רמת ההצטיידות ירדה לאפס. הוא הוסיף כי כעת נמכרות מערכות במחיר הפסד של מתחת ל-50 שקלים ואמר כי בעתיד יתייחסו יזמים בספקנות לתקנות שתבקש הממשלה להתקין.

היושב ראש ביטון ביקש לסיים את הדיון ושאל האם נציגי משרד התחבורה מוכנים לבחון את הצעתו להשקעה של שני מיליון שקלים בהסברה, ועוד 3 מיליון שקלים ברכישה ופיילוט מעקב לקיץ הקרוב. סמנכ"ל משרד התחבורה פלור השיב: "רכישה לא על הפרק".

בעקבות זאת הודיע היושב ראשביטון כי התקנה בתוקף ואמר: "הקב"ה ישמור על התינוקות שלנו. אני מקווה שהממשלה תתעשת ותעשה תכנית שתשמור על התינוקות שלנו בקיץ הקרוב".​

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem