כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

זריקת עידוד לענף הנדל"ן

בלה ברדה ברקת, עו"ד, מומחית להשקעות נדל"ן ועירוניות מציפה את נושא הדיור לטווח הארוך ואת חשיבותו לעתיד המדינה

זריקת עידוד לענף הנדל"ן

בלה ברדה ברקת, עו"ד, מומחית להשקעות נדל"ן ועירוניות מציפה את נושא הדיור לטווח הארוך ואת חשיבותו לעתיד המדינה

האם באמת שוק הדיור אשר מכונה 'קטר המשק' ימשיך לתפקד? בינתיים הנוסעים הולכים כעיוורים אחרי חלום רכישת הדירה על אף שהקורונה והסגרים הביאו לקריסה של אלפי עסקים קטנים ובינוניים ומספר המובטלים עמד בשיאו על מיליון. עקב כך בתחילת המשבר דובר על קיפאון של מחירי הדירות – שיח אשר נראה כיום רחוק מהמציאות, והדגש בימים אלו צריך להיות על זריקת עידוד לענף הנדל"ן. בעוד מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר הדירות שהונפקו בהיתרי בנייה בשנת 2020 הוא כ- 51,660, ירידה של 7.8% לעומת שנת 2019 – נראה כי הטיפול צריך להיות גמיש ומהיר.

המחירים רק ממשיכים לעלות – בזמן אירועי טרור, בתקופת המשבר הכלכלי של שנת 2008 – וכך יהיה גם בימים שלאחר הקורונה. כשישנה התמעטות בעתודות הקרקע הזמינה לבנייה ועיכובים רבים בהוצאת היתרי בנייה, והגידול באוכלוסייה נמשך – עליות המחירים מקבלות דחיפה נמרצת. לגבי אלו שמתלבטים האם זה הזמן הנכון לרכישת דירה? נותר רק לומר שאין כל סיבה לחכות לניסים כי המחירים בתנועה לכיוון אחד. האם יוכלו משקי הבית לרכוש דירות באיזורי הביקוש בשנים הקרובות? נראה כי חלומות יתפוגגו בעיקר עבור הזוגות הצעירים.

כיצד ניתן לראות את האור בקצה המנהרה בעתיד הקרוב? פתרונות מסוג מכרז לדיור לטווח הארוך עשויים להעיד על הבאות. הקבלן מקבל קרקע במחיר נמוך ומתחייב להשכיר את כל הדירות באותו הפרויקט. בעוד רבע מאותן דירות יושכרו לזכאים בדמי שכירות נמוכים בעשרות אחוזים ממחיר השוק.


זו דרך יעילה להתמודדות עם מצוקת הדיור ומחירי הדירות הגבוהים. להערכת האוצר ככל שמכרזים כאלו ייצאו לפועל כך הביקושים יקטנו, תיבלם אט אט עליית המחירים ויהיו פתרונות דיור לאלפי משפחות בכל שנה. והמורווחים מכאן לאורכו של התהליך הם: הציבור שזועק ליציבות, הקבלנים והמדינה.

בעל הבית לא יכול לזרוק דייר מהדירה בפרויקט מסוג דיור לטווח הארוך כיוון שהיא מובטחת לו עד ליום החוזה – וכך גם המחירים אשר צמודים למדד הצרכן. בנוסף אלו יוכלו לחיות בכבוד מבלי להשתעבד למשכנתא חונקת. כבר נוכחנו לראות לאחרונה שדחיית תשלומי המשכנתא אכן סייעה רק

בטווח הקצר, למשקי הבית ואולם חשוב לזכור כי כל משק בית שדחה את התשלומים נכנס למאגר דוחות האשראי של הבנקים ויתכן יתקשה לקבל הלוואות בעתיד.

תסמיני הקורונה ימשיכו ללוות אותם גם שנים קדימה ואין פתרון כולל לשוק הדיור הרותח אך בעזרת שינוי גישה ודרכי פעולה משותפות מעבר להסתכלות הנקודתית בתחילת הדרך אך ורק על ההיבט הכלכלי – המדינה, הקבלן והציבור – יוכלו להביט אחד לשני בלבן של העיניים תוך תחושה כי הגמישות המחשבתית במהלך הדרך הושגה. האם נגיע לכך? רק ימים יגידו אם נראה את הדיור לטווח הארוך כפטריות אחרי הגשם או שאנשי החליפות יחייכו בדרך אל הבנק בלי להביט לצדדים.

קרדיט צילום :עדי לם

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem