כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מבצע גז הקצפות

עשרות בקבוקים נאספו במסגרת המבצע

אמש (שני) נערך ברחבי הערים חולון ובת ים מבצע רחב היקף בנושא גז הקצפות בשיתוף פעולה של יחידות מרחביות רבות (רישוי איילון, בילוש איילון, שיטורים עירוניים (חולון ובת ים) ויסמ איילון. במהלך המבצע נתפסו עשרות בקבוקים של גז קצפות מסוכן לשימוש.
בנוסף נפתחו 2 תיקי חקירה נגד בעלי עסקים בחשד לאחזקת חומר המסוכן לציבור.

על פי מה שידוע למערכת החליט מרחב איילון לשים לו למטרה להילחם בתופעת גז הקצפות שמהווה סכנה לבני הנוער ובכלל.

משרד הבריאות פרסם אזהרה בדבר השימוש בגז הקצפות וההשלכות שלו וכך נכתב באתר אודותיו:

מהו "גז קצפת" (גז צחוק)?

חמצן דו חנקני, שסימונו הוא N2O, הוא גז אשר מוכר בציבור גם כ"גז קצפת" או גז צחוק. לחומר זה יש שימושים בתעשיית המזון (כחומר עזר לייצור קצפת) ובתעשיית ייצור דלקים. בשל השפעתו המשמעותית על מערכת העצבים, הגז משמש גם בעולם הרפואה  למטרות הרדמה, שיכוך כאב וטשטוש.

שימוש לא מבוקר בגז

 החמצן הדו חנקני הוא גם סם מסיבות פופולרי, בשל תחושת של שלווה, רוגע ואופוריה שנוצרות עם שאיפתו. עם זאת, במינונים גבוהים הגז נקשר להופעתן של הזיות חזקות. 
השימוש בו עלה באופן מדאיג בתקופת משבר הקורונה. צורכים אותו בעיקר צעירים ובני נוער במסיבות, במועדונים ובפארקים. שימוש ניכר נעשה בו במיוחד במסיבות טבע ובפסטיבלים הגדולים. 
החומר בדרך כלל נמכר למשתמש במכלי מתכת קטנים המכילים את הגז בצורתו הדחוסה. לעיתים המשתמשים שואפים את תכולת הגז ישירות ממיכל המתכת, או באמצעות העברתו לבלונים. בחלק מהמקרים, הסם מסופק במכלים גדולים ונשאף באמצעות מסיכה רפואית. השימוש במכלי המתכת הדחוסים משחרר את הגז בעוצמה, ועשוי לגרום לכוויות באף, בפה, ובלוע.


מהן השפעותיו של "גז קצפת" (גז צחוק)?

על אף שמו הידידותי לכאורה, וההשפעות הנעימות, חשוב לדעת שמדובר בחומר ששימוש בו עלול לסכן את בריאות וחיי המשתמשים בו. שימוש בגז עשוי להביא לצניחה מהירה בלחץ הדם, שיכולה לגרום לעילפון ולפגיעה בלב ולהביא אף להתקפי לב ולמוות פתאומי. 

צריכה חד פעמית

טווח השפעות הלוואי של צריכת מנה של "גז קצפת" הוא רחב וכולל תופעות כגון: אופוריה, איבוד תחושה בגוף, צחוק בלתי נשלט, פגיעה בהכרה, איבוד קואורדינציה, טשטוש ראייה, סחרחורת, איבוד זיכרון, וצפצופים באוזניים. שימוש בגז עשוי להוביל גם להתנהגות מסכנת, בהיבטים חברתיים, בריאותיים, ומיניים (למשל, נהיגה מסוכנת, או התייבשות בעת ריקוד). התנהגות מסכנת זו עשויה להתעצם בנוכחות של גורמים נוספים בסביבה, כגון סמים ואלכוהול.

צריכה מרובה

כאשר מדובר בשימוש תכוף, החומר הוא רעיל מאוד למערכת העצבים ולמערכת החיסונית. הגז עשוי לדכא את יצור מח העצם ואת יכולת ההתחדשות של מערכת העצבים. בשימוש תכוף ולמשך תקופה ארוכה, ייתכן נזק מוחי, הופעת פרכוסים, קושי בעשיית צרכים, התפתחות תלות בחומר, והופעתן של מחלות פסיכוטיות כרוניות. חשוב לציין שבשימוש לרעה לא ניתן לשלוט למעשה על המינון של "גז קצפת", ולכן אין ממש "מנה בטוחה" לסם זה. סימני ההרעלה מ"גז קצפת" מגוונים מאוד, וכוללים דופק מואץ, קושי נשימתי, שיעול ותחושת חנק, פסיכוזה, ואיבוד הכרה.

מה החוק אומר?

"גז קצפת" (גז צחוק) מוגדר כתכשיר רפואי לכל דבר ועניין, ללא קשר לאופן בו הוא משווק לציבור. על פי פקודת הרוקחים, חל איסור מפורש לייבא, או לספק "גז צחוק" ללא היתר מראש, ובכתב ממשרד הבריאות. בנוסף, אדם שמוכר או מספק "גז קצפת" עשוי להיחשב ככזה העושה מעשה של "פזיזות ורשלנות" על פי החוק הפלילי. לפיכך, כל מכירה של מכלי גז "קצפת" (גז צחוק) בפיצוציות, מרכולים, קיוסקים ומסיבות מהווה עבירה פלילית.

איך לקבל עזרה?

בכל חשש של פגיעה שלך או בקרובים לך משימוש ב-"גז קצפת", אין להסס. יש לחייג באופן מידי למגן דו אדום (101) לקבלת עזרה רפואית.
בנוסף ניתן לדווח לקול הבריאות בטלפון *5400 או בדוא"ל [email protected]
 

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem