כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

על תשלומי הורים ושיטת מצליח

עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך עושה לכם סדר

בעוד שנת הלימודים מתקרבת במהירות כך גם תשלומי ההורים שנוחתים עלינו ורבים מאתנו לא מבינים מדוע גובים מאיתנו כל כך הרבה כסף – וזאת בעת שהחינוך אמור להיות בחינם. לדברי עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, "ההורים אינם מחויבים בתשלומים למעט תשלום ביטוח התאונות. בהתאם להוראה זו התירה ועדת החינוך של הכנסת גביית תשלום חובה בסך של 49 ש"ח עבור 'ביטוח תאונות אישיות', לילד מגיל הגן ועד כיתה י"ב. זהו הסכום היחיד בו מחויבים הורים לשלם למסגרת חינוכית ואילו תשלומים נוספים, אם מותרים על פי דין בכלל, הינם לשיקול דעתם של ההורים ולא ניתן לחייב הורים לשלמם.

הזכות לחינוך חובה חינם, מעוגנת בסעיף 6 (ד) לחוק לימוד חובה, הקובע כדלקמן: "מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף זה, לא ידרשו בעדו דמי הרשמה או כל תשלום אחר בעד לימודיו במוסד חינוך רשמי או בעד לימודיו במוסד חינוך אחר שאוצר המדינה נושא בשכרם לפי סעיף קטן (ג); ואולם רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד, ובמוסד חינוך שאינו רשמי – רשות החינוך המקומית כאמור או בעל המוסד, יהיו רשאים, באישור השר, לגבות תשלומים והחזר הוצאות, בשיעורים שהשר יקבע, בעד אספקה שהם נותנים לו, ובעד שירותים שהם נותנים לו נוסף על השירותים אשר השר הגדיר אותם בתקנות כשירותים מקובלים. אישור השר וקביעת שיעור התשלומים והחזר הוצאות בידי השר טעונים אישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת".

ועדת החינוך של הכנסת, כידוע, אישרה גבייה של תשלומי רשות בסכומים מוגבלים, כאשר גם תשלומי רשות אלו – כשמם כן הם – נתונים להסכמת ההורים לתשלום, משכך אינם ניתנים לגבייה באמצעים מנהליים ומותנים בהסכמה כתובה מראש לתשלום. אגב, בית הספר אינו רשאי להעניש תלמיד בשל אי תשלום כספים על-ידי הוריו ואף אסור לבקש או לגבות מהורים סכומי כסף כלשהם עבור מתנות למורים ומנהלים בסוף שנת לימודים, אלא אם הדבר נועד לצורך מימון שי סמלי, כך לפי אתר "כל זכות" – הדבר ייעשה אך ורק ביוזמת ההורים.

לאחרונה הגיעו תלונות מצד הורים על כך שנשלחות אליהם התראות גבייה אדומות בגין חובות "תשלומי הורים". מכתבים כאלה נחזים לסוג של מכתבי התראה מנהליים, כאילו מדובר בחובות ארנונה ואינם כוללים מסמך המעיד על הסכמת ההורים לשאת בתשלומי הרשות המדוברים. לדברי עו"ד הרן רייכמן "לא ניתן לגבות תשלומי הורים באמצעות אמצעי גבייה מנהליים, מכוח פקודת המיסים (גבייה). שליחת דרישות חוב כאילו מדובר בחוב ארנונה אינה ראויה ואינה הולמת את הוראות הדין".

[bc_random_banner category=article_middle_both slider=no autoplay=true delay=3000 loop=true dots=false]


עורך דין הרן פנה לעיריית חולון לאחר שהובאו תלונות כי הורים קיבלו לטענתם דרישות תשלום הנראות כמו התראות גבייה בדרישה להציג מסמכים תומכים לאישור ההורים לגבות תשלומי רשות. "ככל שיש בידיכם מידע על הורים אשר התחייבו בכתב בתשלום רשות, המותר על ידי ועדת החינוך של הכנסת, והשירות אכן קוים, עליכם לשלוח את המכתב בצירוף האסמכתא הנדרשת", כתב. "מעבר לכך, עליכם למחוק את רישום החובות ברישומי העיריה", ציין.

הורים יקרים, אל תצאו פראיירים ושימו לב על מה הנכם מתבקשים לשלם. 49 שקלים בלבד על תאונות אישות, חלילה אך לא שקל יותר, במסגרת החוק.

תגובת עיריית חולון:

מכתבי ההתראה  אשר נשלחו להורי תלמידי בתי ספר יסודיים בעלי יתרות חוב בחינוך (אגרת ספרים, קרן קרב, ביטוח  והנהגת הורים)

תגובת ליאורה פור יו"ר המשמר החברת בחולון:

ההודעות האדומות שנשלחות להורים ומוגדרות כ"חוב" על תשלומי רשות אינן הוגנות
כשהעיריה שולחת הודעות כאלה היא גורמת להורים לשלם בלחץ תשלומי רשות ולכאורה זה נראה כשיטת מצליח
על העיריה לצרף אסמכתא שאכן ההורים חתמו שביקשו שרות זה ובהיעדר מסמך כזה על העיריה למחוק מרישומיה שקיים חוב.

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem