כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

״בעיניים שלי״ – תערוכת צילומים ייחודית

התערוכה מספקת הצצה אל העולם מנקודת מבטם של בני נוער על הרצף האוטיסטי

״בעיניים שלי״ – תערוכת צילומים ייחודית המספקת הצצה אל העולם מנקודת מבטם של בני נוער על הרצף האוטיסטי

כל התמונות בתערוכה צולמו על ידי בני נוער על הרצף האוטיסטי המאושפזים במחלקת נוער ב' ולומדים בבית הספר שחף במרכז לבריאות הנפש אברבנאל

התערוכה תוצג בתאריכים 30/5-15/6

בגלריה "טרמינל עיצוב" בבת ים

התערוכה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום


דרור כץ אוצר התערוכה: "צילום הוא שפה, שפה ויזואלית, חדה ומהירה. ללא מלל וללא התחכמות, הצילום נותן לנערים ולנערות הסובלים מבעיות נפשיות את האופציה להביע את עצמם באופן מלא ואלטרנטיבי ולחלוק עם העולם את נקודת המבט שלהם"

״בעיניים שלי״ היא תערוכת צילומים ייחודית פרי עבודתם של תלמידות ותלמידי הקורס לצילום במחלקת נוער ב׳ בבית הספר שחף אשר במרכז לבריאות הנפש אברבנאל בבת ים. התערוכה מאפשרת לקהל הצצה מרתקת אל עולמם של בני נוער שרובם אינם מתקשרים עם הסביבה ומתקשים להביע את עצמם בדרכים קונבנציונליות. התערוכה מתקיימת בשיתוף ובסיוע של אגודת הידידים של המרכז לבריאות הנפש אברבנאל "ידידי נפש אברבנאל".

מחלקת נוער ב׳ הינה מחלקה ייחודית ויחידה בארץ של תחלואה כפולה, אשר נותנת מענה לנערות ונערים על הרצף האוטיסטי הסובלים מבעיות נפשיות והפרעות התנהגות. המטופלים במחלקה עטופים ע״י צוות רפואי, טיפולי, חינוכי, וסיעודי ולכל אחת ואחד מותאמת תכנית טיפול וחינוך ייחודית

הקשובה לצרכיו. רובם הגדול של בני הנוער במחלקה כמעט ואינו מתקשר עם הסביבה. הילדים לומדים כל אחד על פי רמתו האישית בבית הספר "שחף" הפועל בתוך אברבנאל.

כחלק מכלי הטיפול נחשפים בני הנוער לאמנויות שונות וביניהם גם קורס הצילום הייחודי אותו מלמד הצלם דרור כץ. במסגרת הקורס, הנערים מתנסים בתפעול המצלמות, יוצאים לצילומים מחוץ למחלקה ונחשפים לעולם הצילום, לטכניקות השונות, לרעיונות שונים ולדרכים מגוונות להעברת מסרים ותקשורת. התהליך יוצר דינמיקות חדשות ומיוחדות סביב הצילום, ביניהן דיונים מרתקים וניתוחי עבודות שבהם משתפים הנערים את עבודתם, מקבלים ונותנים פידבקים על עבודות של אחרים ויוצרים את השפה הצילומית של עצמם.

בתערוכה יוצגו כ 50 תמונות, שצילמו הנערים ברחבי בית החולים במהלך חיי היומיום שלהם חלקם בצבע וחלקם בשחור לבן. חלק מהצלמים/ות התמקדו בחיפוש אחר אובייקטים קטנים שכמעט לא ניתן לראות בעין (תוך שימוש במצלמות עם אופציה לצילום מיקרוסקופי) וחלק צילמו סצנות גדולות ורחבות המנסות לתפוס כמה שיותר את המרחב הסובב אותם. חלקם צילמו בזויות חדות ומיוחדות וחלקם הקפידו על תמונות ישרות ומדוייקות. חלקם צילמו באופן רנדומלי וחלקם צילמו סדרות של תמונות (נערה שצילמה למשל את כל הדלתות במחלקה)

עינת נהרי קרקו מנהלת בית הספר שחף: התערוכה "בעיניים שלי״ היא שיאו של פרויקט לימודיי הצילום המופעל לראשונה במחלקת נוער ב׳. התהליך שעברנו כולנו, הצוות והנערים יחד, היה דינמי, עמוק ומעשיר. התחלנו חוששים- איך יתקבלו לימודי הצילום? ומה יעלה בגורל המצלמות? לבסוף הגענו לשיתוף פעולה יוצא דופן (גם מנערים ונערות שלא חשבנו שיתעניינו) ולציפייה לשיעורים וליציאה לצילומים. התמונות בתערוכה נותנות לנו הצצה לעולמם של הנערים והנערות, כאשר הן מבטאות את דרך ההסתכלות שלהם על העולם. ככל שהם התרגלו למצלמות ולתפעול שלהן, צללנו עמוק יותר ובשלב מסוים כבר אפשר היה לזהות את הסגנון האישי של כל נער/ה.

דרור כץ מורה לצילום ואוצר התערוכה שעבד עם הנערים: "התערוכה הזו היא בזכות ולא בחסד, התהליך שעברו הנערים המאושפזים (והצוות כולו) היה משמעותי, יצירתי ומרגש. כל התמונות צולמו בתוך מרחב בית החולים, בתוך הכיתה, בתוך המחלקה, במסדרונות ובעיקר בחצר בית החולים.

מטרת התערוכה היא לגרום לצופים להרגיש, להבין, לשאול ולתהות על כוונותיהם של הצלמים ובעיקר לחשוב על המפגש המרתק בין עולמות פנימיים וחיצוניים.

הצילום נעשה בעזרת מצלמות קומפקטיות איכותיות, הנערים והנערות למדו לתפעל את המצלמות בעזרת סדרת משימות מגוונות, מאתגרות וחוויתיות

המתמקדות בצילום כאמצעי ביטוי אלטרנטיבי (ולאוו דווקא מהכיוון הטכני והתאורתי). כשהכוונה היא לאפשר להם הביע תחושות, רגשות, ומסרים בעזרת הצילום.

הצילום במחלקה הוא ברובו אינטואיטיבי, אך הוא מושפע מהמון גורמים חיצוניים, כמו למשל: מזג האויר (כשהיה קר וגשום מצב הרוח היה עלול להיות קצת קודר יותר לעומת הפריחה המשגשגת באביב שיצרה עליצות טבעית שבה לידי ביטוי בתמונות), התחושות הפנימיות של כל אחת/ד מהצלמות/ים (מי שהתגעגע הביתה יכול היה לצלם נושאים שהזכירו לו/ה את הבית, מי שהרגיש משועמם או כעוס יכול היה לצלם אובייקטים שהביעו את התחושות הללו) אין חוקים לאיך ומה מביעים.

אחד הצלמים שלנו צילם מהאוזן – הצליל שעושה המצלמה בזמן הצילום ריתק אותו והוא הצמיד את המצלמה לאוזן והסתובב תוך כדי לחיצה על הדק המצלמה וכך תיעד את סביבתו, התוצאות יצאו מופלאות".

ד"ר דוד בלס מנהל מחלקת נוער ב' במרכז לבריאות הנפש אברבנאל

חוג הצילום שהתקיים השנה הינו הישג משמעותי עבור המחלקה ובי"ס 'שחף'. עצם קיום החוג מבוסס על אופטימיות טיפולית יחד עם אמונה עמוקה באשר ליכולות הטמונות בתוך כל נער ונערה אשר ממתינות להשתחרר ולהתפתח. הצלם דרור, יחד עם צוות החינוכי והסיעודי של המחלקה, הצליח להוציא מהכוח אל הפועל את היכולות הללו, בתהליך ארוך טווח, המבוסס על בניית אמון, רכישת ידע וטכניקות ויצירת מסגרת לפריחה יצירתית. תערוכת "בעיניים שלי" נותנת הצצה לתוך התהליך הזה, ומחזקת את האמונה בפוטנציאל הענקי אשר צפון בתוך כל נער ונערה אשר על הספקטרום האוטיסטי.

"ידידי נפש אברבנאל" שמה לה למטרה "להוריד את החומות" בין מרכז בריאות הנפש אברבנאל לקהילה. הצגת תערוכת הצילום במרחב העירוני בבת ים היא אחת הדרכים ליצירת קירבה בין התושבים למטופלים.

התערוכה תוצג בתאריכים 30/5-15/6

בגלריה "טרמינל עיצוב"

רחוב אוהד קינמון 32 , בת ים.

שעות פתיחה -9:00 -17:00

הכניסה ללא תשלום

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem