גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

כניסת שבת: זמני הדלקת נרות ויציאת שבת לפרשת עקב

כניסת שבת: זמני הדלקת נרות ויציאת שבת לפרשת עקב-19.08.2022.

בת ים

כניסת שבת-19:02

יציאת שבת-19:58

חולון


כניסת שבת-19:02

יציאת שבת-19:58

ראשון לציון

כניסת שבת-19:02

יציאת שבת-19:57

פרשת עקב: מעשי האדם מחיים את הבריאה כולה | הרב שלמה לוי ראש ישיבת ההסדר ראשון לציון ונשיא הגרעין התורני ראשון לציון

"כוחו של האדם הוא להידמות לבורא, ולהשפיע על ההוויה כולה"

פרשת עקב מתארת את מערכת היחסים בין עם ישראל לארץ ישראל. ככל שאנו שומרים את הברית אשר כרת הקב"ה עִם עָם ישראל, כך ארץ ישראל שומרת על עם ישראל ונותנת את פריה למען האומה. התורה מדריכה אותנו לא להתחבר עם עולם החומר, אלא לראות בחומר את הכיסוי החיצוני.

נראה את הדבר בא לידי ביטוי בפסוק: "כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי אם על מוצא פי ה' יחיה האדם". בבריאת שמים וארץ, הקדוש ברוך הוא גילה את העולם בעשרה מאמרות, ועל ידי כך ברא את העולם כולו. ביום השלישי נאמר: "תוצא הארץ עשב מזריע וכו'"; ביום השלישי הקב"ה ברא את עולם הצומח, אבל עלינו לשים לב כי מאמרות שבהם ברא הקב"ה את העולם זו אינו פעולה ששייכת לעבר, אלא הווה מתמשך יוצר ובורא ומקיים את העולם כל הזמן. כדברי הפסוק "לעולם ה' דברך ניצב בשמים"- ללמדנו, שדבר ה' ניצב, לשון הווה, בשמים. ללמדך שדבר ה' אינו שייך לעבר, אלא כל הזמן בורא ומחיה את הברייה כולה. לכן, לא על הלחם לבדו יחיה האדם; אין אנו ניזונים מהלחם המתגלה בצד החומרי, אלא מדבר ה' המחיה את האדם, "על מוצא פי ה' יחיה האדם".

כלומר, מציאותו של הקב"ה מתגלה אלינו בעבר, בהווה ובעתיד. לכן, אמרו המקובלים שלחם עולה בגימטריא 78, השווה לשלוש פעמים של הוויה ברוך הוא. ה' מלך, ה' מלך ה' ימלוך לעולם וועד. דבר ה' קיים לעד, ולכן הקב"ה אינו זן רק בעבר, אלא הוא זן ומפרנס לכל בעבר, בהווה ובעתיד של כל ההוויה כולה, הן מבחינה חומרית, והן רוחנית.

כוחו של האדם להידמות לבוראו, ולהיות כבוראו משפיע על ההוויה כולה. כדברי המשנה "דע מה למעלה – ממך" שכל הבריה כולה, ניזונית ממעשיו של האדם, בבחינת שרפים עומדים ממעל לו. שהשרפים הינם משרתיו של הקב"ה, עומדים לרצונו ולכוונתו של האדם. ובכך האדם דומה לבורא עולם, כשם שהקב"ה זן את העולם כולו, כך האדם מחיה על ידי מעשיו את הבריאה כולה.

ברכת על הדלקת נרות שבת

לאחר הדלקת הנרות עוצמת האשה את עיניה או מכסה אותן בידיה, ומברכת
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.

Exit mobile version