כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

כל המידע לקראת פתיחת שנת הלימודים התשפ"ג מאת משרד החינוך

כל מה שרציתם לשאול ולא היה לכם את מי-כתבה חובה להורים החדשים והותיקים

כל המידע לקראת פתיחת שנת הלימודים התשפ"ג מאת משרד החינוך

מוקד השירות והמידע הארצי יפעל בטלפון שמספרו 6552* בתאריכים הבאים באופן מתוגבר מהרגיל:

  • בימים א' – ה', 21-25/8/22, בין השעות 07:30-18:00
  • ביום ו', 26/8/22, בין השעות 07:30-13:00
  • בימים א' – ד', 28-31/8/22, בין השעות 07:30-18:00
  • ביום ה', 1/9/22, בין השעות 06:30-18:00
  • ביום ו', 2/9/22, בין השעות 07:30-13:00

המוקד הטלפוני פועל כבדרך שגרה בכל ימות השנה בין השעות 08:00-15:00 בטלפון 6552*

  • מידע לקראת פתיחת שנת הלימודים התשפ"ג

תאריכי הלידה של חייבי הרישום לגני ילדים (גילאי 3, 4, 5) לשנה"ל תשפ"ג על-פי חוק לימוד חובה

בהתאם לחוק נקבעים תאריכי הגיל הקובע לרישום, על-פי לוח השנה הלועזי.
תאריכי הלידה של חייבי הרישום על פי חוק לימוד חובה לשנה"ל התשפ"ג הם:

  • גיל 5: ג' בטבת התשע"ז, 1 בינואר 2017, עד י"ג בטבת התשע"ח, 31 בדצמבר 2017.
  • גיל 4: י"ד בטבת התשע"ח, 1 בינואר 2018, עד כ"ג בטבת התשע"ט, 31 בדצמבר 2018.
  • גיל 3: כ"ד בטבת התשע"ט, 1 בינואר 2019, עד ג' בטבת התש"ף, 31 בדצמבר 2019

הימים הראשונים ללימודים במוסדות החינוך

בגני ילדים

בכל הגנים, היום הראשון ללימודים יתחיל בשעה 07:55. בגנים לגילאי חמש יתקיימו הלימודים כסדרם למן היום הראשון.

בגנים שמבקרים בהם ילדים בני 3-4 יתקיימו הלימודים ביום הראשון עד השעה 10:00, ביום השני עד השעה 11:00 ומהיום השלישי ואילך יתנהלו הלימודים כסדרם. עם זאת, ילדים שזו להם שנת לימודיהם השנייה בגן הילדים, ישהו בגן מן היום הראשון עד תום יום הלימודים.

בגני יוח"א, ביום הראשון והשני לשנת הלימודים יסתיימו הלימודים בשעה 14:00. מהיום השלישי ואילך יתנהלו הלימודים כסדרם, עד השעה 16:00.


בגנים של החינוך המיוחד לגילאי 4-3 הנקלטים לראשונה יתקיימו הלימודים ביום הראשון עד השעה 11:00, וביום השני עד השעה 13:00. מהיום השלישי ואילך יתנהלו הלימודים כסדרם, על פי שעות הפעילות של המסגרת, בהתאם לאפיון החריגות של כיתות הגן.

מהשנה השנייה ואילך ישהו הילדים בגן מהיום הראשון על פי שעות הפעילות של המסגרת החינוכית, בהתאם לאפיון החריגות של כיתות הגן.

בבתי הספר

היום הראשון ללימודים יתחיל בכל הכיתות (א' – י"ב) בשעה 08:00.

בחינוך הרגיל יתקיימו הלימודים עד השעה 12:00 לפחות בביה"ס היסודי, ועד השעה 11:50 בביה"ס העל יסודי.

בבתי-ספר של החינוך המיוחד יתקיימו הלימודים ביום הראשון עד השעה 12:00 לפחות ומן היום השני ואילך יתקיימו הלימודים על פי שעות הפעילות של המסגרת בהתאם לאפיון החריגות של כיתות בית הספר.

כיתות החינוך המיוחד בבית ספר רגיל תפעלנה במתכונת של בית הספר, ובכלל זה תלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל.

שעת אפס

אין לקיים לימודים בשעת אפס בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. הלימודים יחלו בשעה 8:00. אישורים חריגים ניתנים במקרים יוצאי דופן, ע"י ועדת חריגים בראשות מנהל/ת המחוז, לאחר הגשת בקשה ע"י המפקח/ת ובהמלצתו. האישור ניתן לשנה אחת בלבד.

בתי הספר המקיימים תפילה מדי יום יכולים להתחיל את יום הלימודים לפני השעה 8:00 לצורך התפילה, אך לא לפני השעה 7:00. הקצאת שעת הלימודים היא לצורך תפילה בלבד, ואין לקיים בה פעילות לימודים מכל סוג שהוא.

תשלומי הורים – כללי

הפעילות במוסדות החינוך מתבססת בעיקרה על שירותים הניתנים על-ידי המדינה ועל ידי הרשויות המקומיות במסגרת לימוד חינם: העסקת מורים, מנהלים, עובדי חינוך ומינהל אחרים, וכן בנייה ואחזקה של מוסדות חינוך. אך יש שירותים ומוצרים שהמדינה והרשות המקומית אינן מחויבות לתיתם חינם. לכן ההורים נדרשים לממנם.

תשלומי הורים לסוגיהם

תשלום חובה

ביטוח תאונות אישיות

תשלומי רשות

משרד החינוך מפרסם בכל שנה את הסכומים המרביים המותרים לגבייה עבור כל אחד מן השירותים הנוספים המנויים להלן. תשלומים אלה סוכמו עם ועדת החינוך של הכנסת, בתיאום עם מרכז השלטון המקומי, עם ארגון ההורים הארצי, עם רשות ההסתדרות לצרכנות ועם גורמים נוספים. התעריפים המרביים והמומלצים מתפרסמים מדי שנה בסמוך לפתיחת שנה"ל.

תשלומי הרשות הם בגדר רשות בלבד. לפיכך אין לחייב בתשלום הורה שאינו מעוניין בקבלת השירות, ואין להתנות מתן שירות אחד במתן שירות אחר. אם הוחלט לקיים את השירות (רשות) למרות אי-הסכמת כל ההורים, יש לשתף את כל התלמידים בשירות האמור או לחלופין לדאוג לפעילות חינוכית אחרת לתלמיד אשר אינו משתתף בשירות (כגון שילובו בכיתה אחרת, או פעילות בספריית ביה"ס וכד'). אין למנוע מתלמידים השתתפות בפעילויות בשל אי תשלום עקב קשיים כלכליים, ויש למצוא פתרונות דרך הרשות המקומית והנהלת בית הספר לשתפם.

להלן פרוט תשלומי הרשות:

שיעורי שחייה, טיולים וסיורים לימודיים (ובכלל זה של"ח), השאלת ספרי לימוד (כולל חוברות עבודה), סל תרבות, מסיבות, דמי חבר לארגון ההורים הארצי ולוועד ההורים המוסדי/היישובי.

רכישת שירותים מרצון

שירותים המוצעים על ידי בית הספר, בדרך כלל כדי לחסוך בהוצאות על ידי רכישה מרוכזת, או שהם ניתנים לנוחיות ההורים. השירות או המצרך והתשלום עבורם הם במסגרת "קונה מרצון ומוכר מרצון". גבייה לשירותים אלה חייבת לקבל את אישור כל הורי התלמידים המקבלים את השירות ואת אישורו של מפקח בית הספר. בשום מקרה אין לחייב תלמידים להזדקק לשירותים אלה ולחייב את ההורים ברכישתם.

אפשר לקיים שירותים אלה במסגרת יום הלימודים או אחריו. אם יופעל השירות במהלך יום הלימודים, ישותפו בו כל התלמידים, ובכלל זה מי שלא שילמו עבורו.

להלן דוגמאות לרכישת שירותים מרצון:

חוגים ובתי תלמיד, ריתמוזיקה (אם היא איננה תכנית לימודים נוספת), רכישה מרוכזת של ספרי לימוד כאשר המוסד החינוכי אינו מקיים תכנית להשאלת ספרי לימוד, שימוש באינטרנט, רכישת תוכנות ולומדות למחשב, פרויקטים לימודיים, תלבושת אחידה (לפי החלטת המוסד החינוכי, בתיאום עם ועד ההורים המוסדי ובהסכמת כל ההורים), הזנה (בגני ילדים ובמוסדות חינוך, כחלק מההוויי ומהמסגרת החברתית), תמונה כיתתית, עלון כיתה, עיתון בית הספר, קרן "קרב".

ביטוח תאונות אישיות

על פי חוק, כל תלמיד במדינת ישראל מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות הרשויות המקומיות, ובכפוף לתשלום ההורים, בעלות הנקבעת ומאושרת מידי שנה ע"י ועדת החינוך של הכנסת. ביטוח תאונות אישיות מתבצע על ידי רשויות החינוך המקומיות. הביטוח מעניק כיסוי ביטוחי לתלמידים שנגרם להם היזק גופני כתוצאה מתאונה שאירעה במקום כלשהו בשטח מדינת ישראל והשטחים המוחזקים, בכל ימות השנה, בכל שעה משעות היממה, בין שיש לה קשר לפעילות המוסד החינוכי ובין אם לאו.

החל משנת הלימודים תשע"ז, פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים הורחבה לכסות מקרי ביטוח הנובעים מהיזק גופני המתרחש בחו"ל, לרבות תאונת דרכים שבהן נפגע תלמיד/ה ו/או הורה מבוטח בעת שהייתם בחו"ל מטעם המוסד החינוכי ו/או הרשות המקומית ו/או משרד החינוך.

האם כל תלמיד מבוטח בביטוח תאונות אישיות?

​על פי החוק, הרשות המקומית היא האחראית לבטח את תלמידיה. בעל מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי חייב לוודא עם הרשות המקומית כי תלמידי מוסדו אכן מבוטחים.

על מי חלה חובת התשלום עבור ביטוח תאונות אישיות?

דמי הביטוח נגבים מהורי התלמידים כתשלום חובה, ושיעורם מאושר על ידי ועדת החינוך של הכנסת.

על מנת ליצור שוויון בנטל דמי הביטוח, בוצעו ביולי 2016 תיקוני חקיקה בחוק לימוד חובה ובמסגרתם חויבו הרשויות להתקשר בחוזה ביטוח תאונות לתלמידים עם זכיין אחד בלבד הנבחר במכרז פומבי שעורכת חברה משותפת לכלל הרשויות.

הקלת נטל ההוצאות

​ניתן לחלק את תשלום אגרת השירותים הנוספים ואת כל הגביות מההורים למספר תשלומים, למשפחות ברוכות ילדים, להורים המתקשים לשלם בתשלום אחד ולהורים שיש להם יותר מילד אחד במוסדות חינוך. יש לאפשר להורים לשלם בצ'קים דחויים או בהוראות קבע.

הענקת מלגות לתלמידים שהוריהם מתקשים לשלם עבור אביזרי לימוד ופעילויות חינוכיות וחברתיות

משרד החינוך מקצה תקציב למלגות שמטרתן לסייע לתלמידים שיד הוריהם אינה משגת לממן רכישת ספרים, אביזרי לימוד ופעולות העשרה לימודיות, חינוכיות וחברתיות. המלגות מיועדות לתלמידים בבתי הספר שבפיקוח ממלכתי וממלכתי-דתי וכן לרשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני המלמדים את תוכנית הליבה.

יובהר כי המלגות נועדו לסייע במימון תשלומי ההורים ולכן לא תוענק מלגה שאיננה לכיסוי הוצאות לצורכי חינוך באמצעות בית הספר.

ההקצאה לבתי הספר נעשית על פי תבחינים סוציו־אקונומיים. גודל התקציב לכל מוסד נקבע על פי שכבת הגיל והעשירון שבו בית הספר נמצא על מדד הטיפוח, והוא יחסי למספר התלמידים.

על הנהלת בית הספר לוודא שכל התלמידים הזקוקים לסיוע יהיו מודעים לקיומו של תקציב המלגות. הפרסום ייעשה במצורף למכתב הבקשה לתשלומי הורים וכן על לוחות המודעות במשרדי בית הספר.

חינוך חובה חינם מגיל 3

החל משנת הלימודים התשע"ו חייבים כל הילדים בגילאי 3-4 לבקר בגן בבעלות של הרשות המקומית (גנים רשמיים) או בגן פרטי בעל רישיון הפעלה (גנים מוכרים שאינם רשמיים).

גנים רשמיים (בבעלות הרשות המקומית) פועלים בימים א'-ה', בשעות 07:55-14:00, וביום ו' עד השעה 12:45.

גנים מוכרים שאינם רשמיים פועלים בימים א'-ה', בשעות 07:55-13:20, וביום ו' עד השעה 12:45.

איסור גביה עבור רישום למוסד חינוכי

​ככלל, אין לגבות תשלום עבור רישום תלמידים למוסדות חינוך ואין להתנות רישום תלמידים בתשלום כלשהו.

פעילות חלופית לתלמיד שהוריו לא שילמו בגין תכנית קרב

תכניות קרב מיועדות לכלל התלמידים במוסד החינוכי. כדי לשלב את פעילות קרב במהלכו של יום הלימודים (ולא רק בסופו) יש לקבל את הסכמת 75% מההורים לפחות. תלמידים שהוריהם אינם מעוניינים שישתלבו בתכנית, ישובצו בפעילות חלופית בבית הספר. אם התנגדות ההורים נובעת מקשיים כלכליים, תדאג הרשות המקומית למתן הנחות ולהקלות בתשלום לתלמידים אלה עבור השתתפותם בתכנית קרב.

אישור תשלומי הורים – תשפ"ג

עדת החינוך של הכנסת אישרה את הסכומים המרביים לגבייה לשנת הלימודים התשפ"ג. 

חוזר התשלומים של בית הספר מחויב באישור ועד ההורים המוסדי ובאישור הגורם המאשר מטעם המחוז שיופק באמצעות המערכת הממוחשבת "אפיק". יש להזין למערכת האפיק את הסכומים המבוקשים בעד השירותים שבתשלומי הורים.

בבתי הספר – אין לגבות כספים מההורים בטרם אושר חוזר התשלומים המוסדי על ידי המפקח או גורם אחר מוסמך במחוז באמצעות מערכת "אפיק".

בגני הילדים – אין לגבות כספים מההורים בטרם אושר חוזר התשלומים המוסדי על ידי המפקח או גורם מוסמך אחר במחוז.

תרומות לבית הספר

הורה רשאי, לבקשת ועד ההורים, לתרום למוסד חינוכי כל כסף וכל שווה כסף, אולם מנהל מוסד חינוך אינו רשאי להתרים הורים או לפנות להורים בבקשת תרומה כלשהי.

אין לחייב הורה להרים תרומה כלשהי, ואין למנוע שירות מתלמיד שהוריו לא הרימו את התרומה.

מנהל מוסד חינוך רשאי לקבל תרומה מידי כל אדם שאינו הורה – זולת מפלגה – אם ייעד אותם התורם למוסד או לתלמידים המתחנכים בו.

עיקרי תכנית ניצנים – צהרוני העשרה לגילאי 3-8

"ניצנים" היא תכנית כלל ארצית להפעלת צהרונים בסבסוד משרד החינוך.

התכנית מיועדת לילדים בגילי 3-8 הנמצאים בגני הילדים הציבוריים באשכולות למ"ס 1-5 (להוציא גני יוח"א), ובכיתות א'-ב' בבתי הספר בכל אשכולות למ"ס, 1-10 , בחינוך הרגיל ובכיתות החינוך המיוחד, ובכלל זה תלמידי השילוב הלומדים בכיתות הרגילות.

בכיתות החינוך המיוחד (גנים ובתי ספר) התוכנית מיועדת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים המסיימים את יום הלימודים בימים א'-ה' עד השעה 14:30.

סבסוד המשרד נקבע על פי הדירוג הסוציואקונומי של הרשות.

הרשות היא המפעילה את התכנית, במישרין או באמצעות מפעיל הנבחר בהליך המתחייב ע"פ החוק. הפעילות מתקיימת 5 ימים בשבוע, מתום יום הלימודים עד השעה 16:00 לפחות.

מספר התלמידים במסגרת בתכנית ניצנים

מספר התלמידים במסגרת צהרוני ניצנים:

גני ילדים: 30-15 תלמידים בגן.
בתי ספר: 34-18 תלמידים בכיתה.
חינוך מיוחד: 12-5 תלמידים למסגרת.

הרכב התלמידים בכיתות

​הרכב התלמידים בכיתות נקבע בהתאם לשיקוליהם של מנהל ביה"ס והמועצה הפדגוגית.

הימנעות משיבוץ תלמיד בכיתה בה מלמד בן משפחה

ככלל, יש להימנע משיבוץ תלמיד בכיתה שבה מלמד בן משפחה מדרגה ראשונה – הורה, אח, אחות, גיס וגיסה.

במקרים בהם אי אפשר להימנע ממצב זה, על מנהל בית הספר לפנות אל מנהל המחוז או אל מי שהוסמך מטעמו ולקבל את אישורו.

תקנון בית ספרי

על כל מוסד חינוכי לקבוע תקנון בית ספרי שיכלול שני תחומים: התנהלות בשגרה ותגובות לאירועי אלימות. בתקנון ייכללו נושאי החובה המופיעים בטבלאות שבחוזר מנכ"ל

ביה"ס רשאי לכלול בתקנון נושאים נוספים שאינם כלולים בחוזר המנכ"ל, זאת בהלימה לרוח החוזר ובלי לפגוע בזכויות התלמידים.

התקנון הבית-ספרי ייבנה על פי הצרכים, גיל התלמידים והתפיסה החינוכית של בית הספר והקהילה ויהלום את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת חוק זכויות התלמיד, תוך שמירה על כבוד התלמיד ועל כבודם של עובדי ההוראה ואנשי צוות המוסד החינוכי.

חשוב כי המורים, ההורים והתלמידים יהיו שותפים לכתיבת התקנון לאחר קיומו של שיח משמעותי בנושא. האישור הסופי של התקנון יהיה באחריות מנהל בית הספר, והוא יובא לידיעת המפקח הכולל של בית הספר.

יש לפרסם את התקנון במקום מרכזי בבית הספר או באתר האינטרנט של בית הספר, באופן שיהיה גלוי לכל קהילת המוסד החינוכי. 

יש לבחון מדי שנה את התאמת התקנון לצורכי בית הספר ולמציאות המשתנה ולעדכנו בהתאם.

תלבושת אחידה

חובה על בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים להנהיג תלבושת אחידה.

ההחלטה בדבר סוג התלבושת האחידה, צבעה, הסמל והכיתוב שיופיעו עליה תתקבל באמצעות תהליך חינוכי משתף שיהיו שותפים לו הצוות החינוכי של בית הספר, התלמידים וההורים.

בחטיבה העליונה מומלץ להנהיג תלבושת אחידה. החלטה בדבר הנהגתה של התלבושת בחטיבה העליונה תתקבל באמצעות תהליך חינוכי דמוקרטי, שיהיו שותפים לו צוות בית הספר, התלמידים וההורים.

כמו כן רשאית הנהלת בית-הספר להחליט על הגבלות בלבוש ובהופעה הכללית, ובכלל זה תספורת, איפור, תכשיטים, סוג הנעליים וכד'.

ילדים בלתי גמולים בגן

עם החלת חוק חינוך חובה חינם על גילאי שלוש-ארבע, זכאים כל הילדים בגילאי שלוש במדינת ישראל ללמוד במערכת החינוך הקדם יסודי במשרד החינוך. החלת חוק זה אינה מאפשרת להימנע מקבלת ילדים לא גמולים לגני הילדים.

הדרכה בנושא וקיומם של תנאים מתאימים בגן מאפשרים לילד שטרם נגמל תהליך גמילה תקין, המשלים את התהליך שהוא עובר בבית ההורים. בתהליך הגמלה לוקחים חלק כלל הגורמים השותפים בחינוך הילדים: ההורים, הגננות, השירותים הפסיכולוגיים, הרשויות המקומיות והסייעות בגנים. פסיכולוגים חינוכיים-התפתחותיים לוקחים חלק פעיל בליווי ובהדרכה של הגננות ושל ההורים בכל הקשור לתפקוד הילדים, ובכלל זה תהליך הגמילה. חשוב שההורים ישתלבו במהלך השנה בתוכנית הגמילה ויפעלו בשיתוף עם הצוות המקצועי בהתאם להמלצותיו.

על הרשות המקומית/הבעלות לדאוג לתנאים פיזיים נאותים לטיפול בילדים הבלתי גמולים.

שימוש בטכנולוגיה אישית במהלך פעילות בית ספרית

ל בתי הספר לקבוע מדיניות בנושא ההתנהלות ברשת, לעסוק בנושא בתקנון ולעודד אחריות אישית בשימוש בטכנולוגיה כדי למנוע פגיעות. הנהלת בית הספר רשאית לאסור הבאת מכשירים ניידים לבית הספר או להגביל את השימוש בהם בהתאם להחלטות הצוות. בכל מקרה תהיה המדיניות הבית-ספרית בהלימה להנחיות המשרד.

מומלץ להימנע מהבאת מכשירים סלולריים לבית הספר (בשל החשש מקרינה סלולרית, וכדי שהמכשירים לא ישמשו יעד לגנבות ובאופן עקיף לאלימות בבית הספר). בכל מקרה של הבאת המכשיר יש ליידע את התלמידים ואת הוריהם כי בית הספר אינו אחראי לנזק שייגרם לו, לאבדנו או לגנבתו.

השימוש בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות אסור, אלא אם ניתנה הנחיה לפעילות חינוכית-לימודית מוגדרת על ידי הצוות החינוכי. ככלל, יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי ואין להציבו על השולחן בכיתה, אלא אם ניתנה כאמור הנחיה לפעילות חינוכית-לימודית מוגדרת על ידי הצוות החינוכי. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות.

צילום או הקלטה בזמן שיעור באמצעות הטלפון הנייד אסורים בהחלט. צילום במהלך פעילות חינוכית (בתוך הכיתה או מחוצה לה) ייעשה בהתאם להנחיות הצוות החינוכי, ובתנאי שלא יפגע בכבודו של המצולם ובצנעת הפרט שלו.

חיפוש כלי נשק בתיקי תלמידים

מנהל המוסד החינוכי או סגנו רשאים להתיר עריכת חיפוש בכליו של תלמיד על ידי שוטר או שומר שהוסמך לכך בחוק, אם מתעורר חשד מבוסס שתלמיד פלוני מחזיק בכלי נשק ולא נמצאה דרך אחרת לאתר את כלי הנשק.

החיפוש ייערך באופן מוצנע ובנוכחות שני אנשי צוות שאינם מלמדים את התלמיד תוך שמירה על כבודו של התלמיד.

ההחלטה לערוך חיפוש, נימוקיה ותוצאותיה יירשמו ויועברו למפקח על המוסד החינוכי.

איסור עישון

חל איסור על עישון בכל שטח המוסד החינוכי, ובכלל זה בחדר המורים ובחצר. הנהלת בית הספר אינה רשאית להתיר קיומם של פינות או חדרי עישון לתלמידים, למורים ולעובדי המוסד החינוכי בין כותלי המוסד.

משקל ילקוט

​משקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו של התלמיד, ולא יעלה על 15% ממשקל התלמיד.

השאלת ספרי לימוד

מטרותיה של התכנית להשאלת ספרי הלימוד הפועלת מכוח חוק הינן הקלת נטל התשלומים על ההורה, מתן הזדמנות שווה לכל התלמידים להצטייד ב"סל ספרים" מלא , הטעמת ערכים של כבוד ושמירה על הרכוש, ושמירה על איכות הסביבה.

התוכנית מיועדת לכיתות א'-י"ב בכפיפות לתנאים האלה:

  1. בית הספר קיים שנה אחת לפחות.
  2. בית ספר יסודי חייב להיות לפחות בן 5 שכבות גיל, מכיתה א' עד כיתה ה'.
  3. קיימת היתכנות כלכלית להפעלת התוכנית בבית הספר – תשלומי ההורים בהתאם לסכומים המאושרים לגבייה והספרים שנאספו מהתלמידים מאפשרים איזון תקציבי לשם הפעלתה.

החל משנת הלימודים התשע"ט תכנית ההשאלה מחייבת את כלל בתי הספר שיש להם היתכנות כלכלית להפעלתה.

הורה המתנגד להשתתף בתוכנית יוכל לבחור שלא להשתתף בה. אם יותר מ-40% מההורים מתנגדים להשתתף בתוכנית, המנהל רשאי לפנות לפיקוח ולבקש דחייה בשנה נוספת. בידי מנהל המחוז הסמכות לאשר את הדחייה.

תמורת התשלום יקבל ההורה את סל ספרי הלימוד וחומרי הלמידה שייבחרו מתוך רשימת ספרי הלימוד המאושרים.

הצהרת בריאות

​חובה על כל הורה למלא בתחילת שנת הלימודים טופס הצהרת בריאות. המידע המופיע בטופס משמש את הצוותים להיערכות מותאמת לשגרת יום הלימודים ולפעילות החוץ-בית-ספרית.

הורי תלמידים הסובלים מבעיה רפואית הגורמת למגבלה תפקודית יצרפו עם תחילת הלימודים, בצמוד להצהרת ההורים, סיכום רפואי חתום על ידי רופא וכן המלצות הנוגעות לשהייתו של התלמיד במסגרת מערכת החינוך והפעילות בה או מטעמה ולמגבלות העשויות לחול עליו. המלצות אלו משמשות בסיס להתנהלותו במוסד החינוכי או בפעילות מטעמו.

המידע שההורים מוסרים בטופס הצהרת הבריאות יהיה גלוי רק למחנך הכיתה, לצוות הבריאות, למנהל ולמי שמנהל המוסד החינוכי החליט על פי שיקול דעתו להעבירו אליו עפ"י הצורך.

שירותי עזרה ראשונה בביה"ס

שירותי עזרה ראשונה לתלמידים במוסדות החינוך, בבתי הספר ובגני ילדים, ניתנים ללא תשלום באמצעות מד"א. במקרה של פציעה או פגיעה שגרתית, תיעשה פנייה של מוסד החינוך למוקד הטלפוני של מד"א, שמספרו: 1700-55-00-96. המוקד פועל בין השעות 7:30-16:00, בכל ימי הלימודים הרשמיים במגזרים השונים.

במקרים של פגיעה/פציעה מסכנת חיים המחייבת פינוי חירום, על ביה"ס לפנות ישירות למוקד 101 של מד"א.

מימון פינוי חרום של תלמיד

במקרה שהתלמיד קיבל טיפול באמצעות מטפל מטעם המוקד הייעודי ופונה בעקבות הטיפול לבית החולים אך לא אושפז, יחול מימון הפינוי על מד"א.

על-פי חוק ביטוח הבריאות הממלכתי התשנ"ד (1994), מבוטח שהוסע לבית החולים באמבולנס (גם במקרה מחלה) ואושפז לא יחויב בתשלום, ואם יחויב יקבל החזר מלא תמורת קבלה מקופת החולים שהוא מבוטח בה. מבוטח המוסע באמבולנס של נט"ן (ניידת טיפול נמרץ), אם הוא פונה בעקבות חבלה יקבל החזר של 50% מההוצאה מקופ"ח תמורת קבלה.

בכל מקרה של פינוי תלמיד באמבולנס בעקבות בעיית בריאות (ולא פציעה) ללא אשפוז יחולו הוצאות הפינוי על הורי התלמיד. 

מימון/החזר הוצאות פינוי לבית החולים על-ידי משרד החינוך יינתן במקרים בהם תלמיד נפגע במהלך פעילות רשמית במוסד החינוכי ופונה לבית החולים על ידי אמבולנס של מד"א או נט"ן או ע"י מונית ולא אושפז ושסוג הפגיעה הוגדר כמצב מסכן חיים.

יינתן מימון ע"י המשרד גם במקרים בהם תלמיד נפגע בכל סוג של פגיעה במהלך פעילות רשמית מחוץ למוסד החינוכי (בטיול, בהצגה וכד') ופונה לבית החולים ע"י אמבולנס של מד"א או נט"ן או ע"י מונית ולא אושפז.

על מנהלי מוסדות החינוך להנחות את הורי התלמידים בכל הקשור לזכויותיהם ולחובותיהם כמפורט בחוזר המנכ"ל. בקשה להחזר הוצאות הפינוי תעשה באמצעות בית הספר, אשר יגישה לאחראים על ההסעות במחוז, בצירוף דוח תאונה, קבלה המעידה על התשלום ופרטי החשבון להפקדת ההחזר.

חריגי גיל בגני ילדים

​החל משנת הלימודים התשפ"א לא מתאפשר רישום של מי שלא מלאו לו 3 לפי חוק לימוד חובה. מכאן שלשנה"ל התשפ"ג, לא ניתן לרשום ילדים שנולדו החל מה 1/1/20.

הזנה במוסד החינוכי

​כאשר ישנה הזנה מאורגנת במוסד החינוכי, במסגרת חוק ארוחה יומית, החלטות ממשלה/משרד החינוך או התארגנות רשותית/בית ספרית אחרת, ההתקשרות החוזית עם הספק תהיה בהתאם לכללי ההתקשרות הנדרשים על פי דין.

הספק חייב לעמוד בהנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך בנושאי התזונה והמזון לרבות הרכב התפריט.

גם מכירת מזון בשטח ביה"ס (מזנון, קיוסק, קפטריה או מכונות אוטומטיות לממכר מזון ומשקאות) כפופה להנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך.

הזנה לתלמידים בעלי צרכים תזונתיים מיוחדים

אחריות ההורים לתלמידים בעלי צרכים תזונתיים רפואיים ליידע את האחראי על ההזנה מטעם הגורם המתקשר עם הספק, ובמקרה שמתקיימת הזנה מאורגנת גם את ספק המזון, על הצורך התזונתי רפואי ולהמציא להם אישורים רפואיים לכך. בהתאם לכתוב באישורים אלה תיבדק האפשרות לספק לתלמידים אלו את מנת המזון המתאימה או את הכיבוד הניתן בפעילות. כמו כן, באחריות ההורים לדאוג שילדיהם יהיו מודעים לעובדה שאינם יכולים לאכול כל דבר מזון המוגש בהזנה או לרכוש כל דבר מזון ברכישה עצמאית בשל רגישותם.

על מנת למנוע תגובות אלרגיות לרכיבים ולמזונות מסוימים, יש לברר עם ההורים לפני התחלת ההזנה מיהם התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים ולהיערך בהתאם.

בהתאם להזמנת אחראי ההזנה מטעם הגורם המתקשר עם הספק יכין הספק מנות אישיות מותאמות לתלמידים בעלי צרכים רפואיים תזונתיים על פי המידע שיימסר לאחראי על ההזנה מטעם הגורם המתקשר עם הספק על ידי ההורים ובאחריותם.

כל המנות המיוחדות המיועדות לתלמידים בעלי צרכים תזונתיים רפואיים מיוחדים צריכות להיות ארוזות בצבע שונה ומסומנות בסימון מיוחד ובולט.

על אחראי ההזנה מטעם הגורם המתקשר עם הספק להקפיד על החלוקה של מנות מיוחדות אלה ולייעד אותן רק לתלמידים בעלי הצרכים התזונתיים הרפואיים המיוחדים.

לגבי כל מגבלה תזונתית יש לקבל אישור של דיאטנית להרכב התפריט.

מכונות לממכר משקאות ומזון במוסדות החינוך

תי הספר, בתיאום, בהסכמה ובשיתוף עם ועד ההורים המוסדי ועם התלמידים, הנהלת המוסד החינוכי, ההורים, התלמידים והרשות המקומית או הבעלות על המוסד החינוכי יגיעו להחלטה משותפת על מכירת מזון ומשקאות בשטח המוסד החינוכי.

ההחלטה המשותפת תכלול קביעה של אמצעי המכירה – מזנון, קיוסק, קפטריה או מכונות אוטומטיות לממכר מזון ומשקאות, וכן של הרכב המזון ושל המחירים. זאת בתנאי שיעמדו בדרישות התפריט והרכב המחייבות בחוק ובחוזר המנכ"ל, וכן שייקבע אחראי שאינו עובד הוראה על פעילות הספק.

המטרה היא לספק לתלמידים מזון איכותי, העונה על צורכיהם התזונתיים והבריאותיים, ולאפשר להם לרכוש במחיר סביר ומפוקח מזון נאות מבחינת הכמות, הגיוון והאיזון, כחלק מהשירות שניתן במוסד החינוכי. תוך כדי השגת מטרה מעשית זו יש לחנך לתזונה נכונה על כל מגוון היבטיה.

אסור להציב במזנון, בקפטריה, בקיוסק או בסביבתם, פרסומת מסחרית מכל סוג שהוא. כך גם על המכונות לממכר מזון ומשקאות להיות נקיות מפרסומת.

נציגות הורים במוסד החינוכי

מערכת החינוך רואה את ההורים כשותפים מלאים בתהליך החינוכי בבית הספר. הניסיון המעשי המצטבר, וכן גם הספרות המחקרית, מעידים שתלמידים מפיקים תועלת מכך שבין הבית ובין בית הספר שוררים יחסים של כבוד הדדי וקיימים ביניהם ערוצי תקשורת פתוחים.

הקמת נציגות הורים היא זכות להורים ולא חובה. עם זאת, על מוסד החינוך לשאוף לקידום הקמתה. הקמת הנציגות תתבצע בהליך דמוקרטי כמפורט בחוזר המנכ"ל.

נציגות ההורים המוסדית תכהן בתפקידה עד לבחירת נציגות חדשה בשנת הלימודים העוקבת.

מעבר מעונות היום למשרד החינוך

מעונות יום שבהם 7 פעוטות ומעלה הכלולים בחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018, עברו בינואר 2022 לאחריות משרד החינוך. מהלך זה מאפשר למערכת החינוך ליצור רצף חינוכי מלידה עד גיל 18 ולהעניק לפעוטות מענה חינוכי-טיפולי על פי צורכי הגדילה וההתפתחות.

התחומים שעברו לאחריות משרד החינוך הם: פיקוח על המסגרות, רישוי למסגרות, בקרה פדגוגית (חינוך טיפול), הדרכה במעון והכשרות לצוותי חינוך.

חובת דיווח על אירוע חריג במעון

​על פי חוק העונשין, תשל"ז-1977, קיימת חובת דיווח לעובד/ת סוציאלי/ת או למשטרה ככל שיש חשד או יסוד סביר להניח שנעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו.

אירועים החייבים בדיווח:

הזנחה, העדר טיפול, התעללות פיזית, התעללות נפשית ומילולית, עבירות מין, כל התנהגות אחרת לא הולמת כלפי ילד כמפורט בסעיף 368ד לחוק העונשין תשל"ז-1977.

דחיית המעבר לביה"ס והישארות שנה נוספת בגן חובה

בתחילת שנת הלימודים, בפגישה הראשונה של הגננת עם כלל ההורים, תביא הגננת לידיעתם את התהליך ואת הנוהל של קבלת החלטה בדבר הישארות ילד בגן שנה נוספת.

בתהליך קבלת ההחלטה בדבר הישארותו של ילד בגן חובה שנה נוספת שותפים ההורים, הגננת ופסיכולוג הגן תוך היוועצות בגורמים חינוכיים וטיפוליים רלוונטיים נוספים המכירים את הילד, ככל שישנם כאלה.

במקרים בהם קיימים חילוקי דעות וההורים מתנגדים להמלצה המקצועית, רשאים הם להפנות בקשה בכתב לדיון בפני מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית הרלוונטית למקום מגוריהם.

על החלטת הרשות ניתן לערער בפני מנהל המחוז עד 15 ביוני של אותה שנה לכל המאוחר.

החלטת מנהל המחוז היא סופית.

רישום תלצידים

הסמכות החוקית לרישום תלמידים למוסדות חינוך נתונה בידי רשות החינוך המקומית. היא זו שקובעת את אזורי הרישום ואת מקום לימודיו של כל תלמיד ותלמיד. לאחר רישום התלמיד לבית הספר שקבעה לו הרשות, רשאים הוריו להגיש לרשות החינוך המקומית בקשת העברה מבית הספר שנקבע לבית הספר המבוקש.

משרד החינוך מתערב כגורם ערעור בלבד. אם רשות החינוך המקומית דחתה את בקשת ההעברה שהגישו הוריו של התלמיד, רשאים ההורים לפנות למנהל/ת המחוז במשרד החינוך. החלטת מנהל/ת המחוז היא סופית ומחייבת הן את ההורים והן את רשות החינוך המקומית.

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן