כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מסרק כינים שעליו המשפט הראשון שנמצא באלפבית, יוצג במוזיאון ישראל!

מדובר בממצא נדיר שהתגלה על ידי חוקרת מהאוניברסיטה העברית, על המסרק התגלתה קללה שנועדה להרחיק את הכינים.

מסרק כינים שעליו המשפט הראשון שנמצא באלפבית, יוצג במוזיאון ישראל!
מסרק כינים משנהב מהמאה ה17 לפנה"ס שעליו התגלה המשפט המלא הראשון שנמצא ונכתב באלפבית! יוצג לראשונה באגף לארכאולוגיה של מוזיאון ישראל, ירושלים. מדובר בממצא נדיר שהתגלה על ידי חוקרת מהאוניברסיטה העברית, על המסרק התגלתה קללה שנועדה להרחיק את הכינים.
אין הורה שלא מודע למכת הכינים ובקיא באלף ואחד פטנטים שנועדו לפתור את הילדים מהמטרד הזה. האם ידעתם שכבר בתקופות הקדומות התקשו להתמודד עם הכינים ? מסרקי כינים נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות מתקופות קדומות מאד. לפני כשבע שנים התגלה בחפירות תל לכיש מסרק כינים קדום, עשוי שנהב , שגודלו 3.5 ס"מ בלבד, מהשרידים ניתן לראות כי צד אחד היה עם שיניים עבות וצד שני עם שיניים דקות יותר.

לאחרונה זיהתה ד"ר מדלן מומצוגלו, מהמכון לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית, כי חרוטה כתובת על גבי המסרק הקטנטן. לאחר ניקוי ושימור (שביצעה מרים לביא ממעבדת המכון לארכיאולוגיה) הצליח ד"ר דניאל ווינשטוב מאוניברסיטת בן גוריון, לפענח את כל הכתובת – 17 אותיות כנעניות עתיקות בצורתן, מלפני כ-3,700 שנים, כלומר מיד לאחר המצאת האלפבית! מתברר שהמסרק שנועד לסרוק והוצאת הכינים משיער וזקן צויד גם בקללה מיוחדת שנועדה להגן על בעליו מהטפיל!
הקללה או הלחש שנכתב על המסרק נועד להבטיח זאת, זה נוסח הלחש:
"יתש חט ז לקמל (כינים) שער וזקת" = יהי רצון שהשנהב הזה יסלק את כיני השיער והזקן
לדברי פרחיה אייל, אוצרת לארכיאולוגיה של תקופת הברזל והתקופה הפרסית באגף לארכאולוגיה, במוזיאון ישראל, " בתקופה העתיקה, בה מעט אנשים ידעו לכתוב, למילה הייתה עוצמה אדירה. מילים יכלו לקחת חפץ פשוט ולהפוך אותו לבעל משמעות ובכך להעיד על בעלות, הקדשה, מעמד, שלטון, פולחן ועוד. הקללה שנכתבה על המסרק ממחישה את הכוח המאגי של המילים ואת היכולת שייחסו להן להגשים בקשות".

מסרק הכינים יוצג לראשונה לציבור, כמוצג מיוחד החל מה23.5.23 ,באגף לארכיאולוגיה במוזיאון ישראל.

צילום: ©️ מוזיאון ישראל, ע"י אלי פוזנר וזוהר שמש

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן