כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמשרד להגנת הסביבה מפרסמים את נתוני מדד איכות אוויר ומדד המגוון הביולוגי של ישראל לשנת 2022

כל הפרטים בחדשות goitem

מדד איכות האוויר:
ד"ר אילן לוי, המערך לניטור ודיגום אוויר של המשרד להגנת הסביבה: "מדד איכות החיים של חשיפה לריכוזים מעל ערכי היעד מדגיש את הסיכון הקיים לאוכלוסייה בישראל מזיהום אוויר. לצד החריגות בחשיפה לחלקיקים, המדד ממחיש את התוצאות החיוביות של פעולות המשרד להפחתת חלק מרמות המזהמים לאורך שנים, במגוון תחומים ודרכים, בתחבורה ובתעשייה".

 לפרק איכות אוויר לחצו כאן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה מפרסמים השבוע לראשונה את מדד איכות אוויר, במסגרת פרסום מדדי איכות חיים לשנת 2022. מדד איכות אוויר מציג נתונים על חשיפת האוכלוסייה לריכוזי מזהמי אוויר מעל ערכי היעד ומבטא את רמת הסיכון של האוכלוסייה בישראל מזיהום אוויר, כאחוזים, ביחס לערכים אשר נקבעו על ידי ארגון הבריאות העולמי ואשר אומצו בישראל.

המדד מוצג כיחס באחוזים בין הממוצע השנתי של חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5), ממוצע שנתי של חנקן דו-חמצני (NO2) וממוצע עונת שיא של אוזון (O3), לבין ערך היעד של כל מזהם בנפרד (ציון 100 משמעותו שהחשיפה הממוצעת למזהם זהה לערך היעד השנתי). הנתונים מתייחסים לשנים 2022-2015 ומוצגים עבור כלל אוכלוסיית ישראל וכן עבור 20 הערים הגדולות בישראל.

ברמה הארצית וכן בשקלול 20 הערים הגדולות, נצפו חריגות ניכרות מערך היעד בכל המזהמים הנכללים במדד. חריגות גבוהות במיוחד נצפו בחשיפה לחלקיקים (עד מעל פי 4 מערך היעד). הגורם העיקרי לכך הוא קרבתה של ישראל לאזורי מדבר והתרומה המשמעותית של חלקיקים ממקורות טבעיים.


רמת החריגות בחלקיקים ובחנקן דו-חמצני גבוהה יותר בערים הגדולות מאשר ברמה הארצית. לעומת זאת, באוזון רמת החריגות דומה בערים הגדולות ובניתוח הארצי.

בין השנים 2015-2022 קיימת מגמה של ירידה באחוזי החריגה הן עבור חלקיקים והן עבור חנקן דו-חמצני. ירידות אלו נובעות ממספר גורמים, העיקריים שבהם: הפחתה בפליטות המזהמים מתחבורה אשר מורגשות בעיקר בערים וכן בפליטות התעשייה בעקבות יישום חוק אוויר נקי, מתוקפו מבוצעות פעולות רבות ובעיקר התאמת הסטנדרטים הסביבתיים הנדרשים מהתעשייה בהיתרי הפליטה לאוויר לאלה המקובלים באירופה; יישום הדרישות להפחתת השימוש בדלקים מזהמים בהם פחם, סולר ומזוט; והמעבר של התעשייה לגז.

 לדוח המלא של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחצו כאן

מדד המגוון הביולוגי:

מר רביב, מנהלת אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה: "למגוון הביולוגי יש חשיבות רבה לרווחת האדם, ובפרט כחלק מהמאבק בשינויי אקלים. נתוני מדד המגוון הביולוגי לשנת 2022 אינם מעודדים ומעידים על הידרדרות, ולכן נדרשת שמירה על השטחים הפתוחים היום, למען הדורות הבאים. המשרד להגנת הסביבה פועל רבות לצמצום הפגיעה בשטחים פתוחים במסגרת תהליכי התכנון של פרויקטי פיתוח ודיור והתייעלות בשימוש במשאב הקרקע, ומקדם ככל שניתן שמורות טבע וגנים לאומיים חדשים".

ד"ר רון חן, אקולוג ורכז המדד במארג – התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל במוזיאון הטבע באוניברסיטת תל אביב: "הנסיגה במדד המגוון הביולוגי היא עקבית לאורך השנים וניכרת על פני כל האזורים בישראל, ובעיקר באזורי חולות מישור החוף והחורש הים תיכוני. ההרעה נובעת בעיקר מהתמעטות השטחים הטבעיים ומהתדרדרות ברציפותם עקב קיטוע הנגרם מבינוי. תופעות אלה פוגעות בכושרן של אוכלוסיות בעלי חיים וצמחים לשרוד ולהתמודד עם אירועי קיצון, והן חשופות לפגיעה עד כדי הכחדה".

 לפרק מגוון ביולוגי לחצו כאן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והמארג (התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל), מפרסמים השבוע את מדד המגוון הביולוגי המעודכן לשנת 2022 המבוסס על נתונים שנאספו בין השנים 2021-2020.

במדד הנוכחי נמשכת מגמת ההידרדרות במצב המגוון הביולוגי בישראל, זאת על פי מדד המגוון הביולוגי שפיתח המשרד להגנת הסביבה בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ותוכנית המארג – התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל , מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, שבה שותפים המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וקרן קיימת לישראל.

מדד המגוון הביולוגי פותח כדי לבחון את מצב קצב אובדן השטחים הטבעיים בישראל, את רציפותם ואת מצב המינים, המאופיין על ידי שינוי בשיעור המינים בסכנת הכחדה והמינים האנדמיים (הייחודיים לישראל), ובשיעור המינים הפולשים ומלווי האדם. בשנת 2021 עמד מדד מגוון ביולוגי על 0.95, ומשמעותו הרעה במצב המגוון הביולוגי בישראל ביחס לתקופת הבסיס. ההרעה ברכיב גודל השטח הטבעי באה לידי ביטוי בגריעה של 111.1 קמ"ר מהשטח הטבעי בין השנים 2015 לשנת 2021 לטובת פיתוח.

המשרד להגנת הסביבה משתף פעולה עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועם המארג החל משנת 2015 לצורך הפקת מדד המגוון הביולוגי, הפקת לקחים וקידום הנושא. בכך הצטרפה ישראל למדינות המובילות ב-OECD שבהן מוטמעת מדידה עקבית של מצב המערכות האקולוגיות – מדד חשוב לאיכות החיים של התושבים, כל זאת תחת ההכרה הגוברת כי מערכות אקולוגיות טבעיות מספקות לכלל התושבים שירותים קריטיים שאי אפשר להחליפם באמצעים טכנולוגיים.

מדד המגוון הביולוגי עומד גם בקנה אחד עם הפעולות הנדרשות על ידי אמנת המגוון הביולוגי עליה חתומה ישראל בהקשר של דיווח וניטור מצב הטבע במדינות השונות.

בתוכנית הלאומית למגוון ביולוגי שהמשרד להגנת הסביבה נמצא בישורת האחרונה של עריכתה, נדרשות פעולות רבות לביצוע עד שנת 2030 אשר נועדו לבלימת ההידרדרות ושיפור המצב, ביניהן הגברת הגנה ישירה על שטחים ערכיים וחיזוק המסדרונות האקולוגיים, שיקום שטחים בדגש על המערכות האקולוגיות הפגועות ביותר, חיזוק אתרי הטבע ברשויות המקומיות ועוד .

רקע:

מדד המגוון הביולוגי נועד להעריך את מצבן של המערכות האקולוגיות בישראל, והוא מפורסם כחלק ממדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המדד אשר פותח וחושב על-ידי תכנית המארג מסתמך על נתוני תוכנית הניטור הלאומית היבשתית ועל נתוני תכסית אשר נאספים ומפורסמים במסגרת דוח מצב הטבע של תכנית המארג.

ערך המדד מתקבל מממוצע הערכים המחושבים בעבור כל אחת מן המערכות האקולוגיות המרכזיות בישראל, ומורכב משני רכיבים: רכיב כמותי המכמת את גודל השטח הטבעי שנותר רכיב איכותי המכמת את איכות השטח בהתבסס על מצב החי והצומח ועל החלוקה המרחבית של השטחים הטבעיים. את המדד מעדכן המארג אחת לשנתיים והוא מחושב ביחס לערך ייחוס משנת 2014-2013.

 לדוח המלא של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחצו כאן

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

קבוצות הפייסבוק השוות

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן

להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן

קבוצות ווטסאפ לתושבי חולון

קהילת שכונת אגרובנק חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת קריית שרת חולון-להצטרפות לחצו כאן

פורום נאות רחל בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת גרין-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ח-300 חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת קירית בן גוריון ושכונת רבין בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת תל גיבורים-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי קרית עבודה-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ג'סי כהן-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת נאות שושנים-להצטרפות לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בגנים –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בבתי ספר יסודים-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכון-לחצו כאן

לקבלת עדכונים ושיח בנושא בחירות מקומיות בחולון-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן