כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2023 ירד ב-0.1%, בסיכום 2023 המדד עלה ב-3.0%

באדיבות בנק הפועלים

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2023 ירד ב-0.1%. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 3.0%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-2.9%. מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו ב- 0.2% בסקר האחרון (נתונים ארעיים) והם נמוכים ב-1.8% מהרמה לפני שנה. מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.6% החודש, ובניכוי מכירות דירות מחיר למשתכן הן ירדו ב-0.3%. בהשוואה לשנה שעברה מחירי הדירות החדשות ירדו ב-3.9%.

  תחזית מדד המחירים לצרכן

מדד דצמבר ירד בניגוד לציפיות וזאת בהשפעת סעיפים שקשורים כנראה למלחמה: מחירי המלונות ובתי הארחה ירדו ב-13.5%, סעיף הלבשה והנעלה ירד ב-1.8% ובסה“כ רשם ירידה של 10.4% בשנה האחרונה. סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) דווקא עלה החודש ב-0.3%, זאת בניגוד למגמה של החודשיים הקודמים. בסיכום שנת 2023 האינפלציה הגיעה לרף העליון של היעד, אם כי בנסיבות של מלחמה. אנו מעריכים כי ככל שחולף הזמן מפרוץ המלחמה, האירוע הופך להיות יותר אינפלציוני, והכוחות שהפחיתו את המחירים בתחילת הדרך דועכים. הגירעון התקציבי הגבוה פועל בשתי דרכים להעלאת האינפלציה: העלאות מסים והחלשה של השקל. התקציב שאושר בממשלה כולל העלאות מסים, בחלקן מסים ישירים שאינם משפיעים על האינפלציה, אך בחלקם מסים עקיפים כמו ביטול ההנחה במס הבלו על דלק, מס על סיגריות והעלאת מע“מ בשנה הבאה. עליית מחירי הדיור מתמתנת בהשפעת המלחמה, אך בד בבד יש עיכובים בבנייה והמפונים עוברים לדירות שכורות. גורמים אלו עשויים לשנות את המגמה של מחירי השכירות, אם כי כנראה לא בחודשים הקרובים. עליית מחירי ההובלה לישראל והעלאת המס על רכבים חשמליים צפויים לייקר את מחירי המכוניות.

אנו מותירים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה על שיעור של 2.8%.

השפעה על המדיניות המוניטרית


בדומה לעולם, גם בישראל האינפלציה מתכנסת לטווח יציבות המחירים, אם כי בישראל האינפלציה מושפעת גם מהמלחמה. בנק ישראל הוריד בתחילת ינואר את הריבית ב-0.25%, אולם להערכתנו  לאור תחזית הגירעון ומגמת הפיחות בשער השקל, בנק ישראל יעדיף להמתין עם הפחתה נוספת וזו לא צפויה להיות לפני שהפד האמריקני יתחיל להפחית ריבית.

רוצים לקבל עדכונים וחדשות בווטסאפ או בטלגרם?-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן