כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מגלים את עולם הפטריות

הטור של רואי פרסול

חברת ההדרכה להתאהב בפטריות נולדה לפני כחמש שנים על ידי מיא גינזבורג- חובבת פטריות שלקחה את נושא ההנגשה של הפטריות לקהל הרחב מאוד ברצינות. אני זכיתי להיות חלק מהתהליך הזה עוד בראשיתו- כשמיא הייתה עוד ממש בתחילת הדרך. אז, השתתפתי בסיור ליקוט פטריות ביער לוטם שבצפון הארץ.

"הפטריות בחרו בי, ולא ההפך", סיפרה לי מיא. "נסעתי לטיול של חצי שנה בקנדה ולא הפסקתי לראות פטריות בכל מקום. עשיתי טרקים בטבע, פגשתי לקטים ופטריות הקיפו אותי בלי הפסקה. זה סיקרן אותי, ולקחתי שם קורס בן חמישה ימים על פטריות. מסתבר שבלי לדעת עשיתי קורס אצל אחד המומחים הגדולים בעולם בפטריות, פול סטמס. נוצר בנינו חיבור, הוא אמר לי שמעולם לא היה אצלו ישראלי בקורס כזה וקבע: "בישראל את הולכת להדריך אנשים בנושא". צחקתי לו בפנים והמשכתי לטייל ליפן. כשחזרתי לישראל, החלטתי לנסות לארגן סדנה אחת לחובבי פטריות. מהסדנה הזו נוצרה רשימת המתנה של עשרות אנשים ובחורף שעבר העברתי סדנאות ליותר מ-300 אנשים, כשהכל התגלגל בלי להתכוון".

היום, כבר ברור שהפורטה של 'להתאהב בפטריות' זה היכולת לדבר על הפטריות, להסביר על עולם הפטריות ועל ליקוט פטריות בכלל, ועדיין לשמור על איזו עדנה וצניעות בכל הנוגע ליחס אליהן. עושה רושם שנושאי שמירת הטבע, והשמירה על היער ובו גם הפטריות הם עניין שבליבן של המדריכות, ושזור כחוט השני לאורך כל ההדרכה. מה שחשוב זה גם ההנאה שלנו מהפטריות עכשיו, אבל גם שמירה על המערכת האקולוגית במצב אופטימאלי, וגם שמירה על הערך האסטתי של היער למען מי שמגיע אליו אחרינו.

לאחרונה נוצר שיתוף פעולה בין 'להתאהב בפטריות' לבין חברת 'מרינה', מלכת הפטריות. השתיים מקיימות הפוגה מרעננת לחובבי התוכן והטבע, עם סיורי פטריות ביערות שונים בישראל. השתתפתי בשבת האחרונה בסיור לכל המשפחה ביער בן שמן, אליו מגיעות משפחות עם ילדים לחוויה מהנה בטבע. במהלך הסיורים לומדים לזהות ולהכיר פטריות אחרי הגשם, נחשפים לממלכת הפטריות הקסומה, מבינים מהי פטרייה ואיך היא עובדת, ולומדים למצוא את הפטריות ולהבחין בין פטריות מאכל ורעל. 

"למעשה הפטריות הן לא המהות של הדברים", מסבירה מיא, "אלא הכלי החינוכי באמצעותו מחברים אנשים לטבע".


בסיור לומדים חומר בסיסי על פטריות, תבינו למה יער לא יכול להתקיים בלעדיהן ובגדול תבינו שבכל הנוגע לפטריות רב הנסתר על הגלוי, כי זה עולם שיש עוד המון לחקור ולגלות בו.

ידעתם, למשל, שפטריות הן לא צמחים ולא בעלי חיים, אלא ממלכה בפני עצמה? מיא מסבירה את הדברים האלה כולל מצגת עם שקופיות, ואני מופתע לראות שהילדים שהגיעו עם הוריהם מרותקים לנושא. אחרי יום כזה הילדים יוצאים החוצה לשדה ומסתכלים אחרת על האדמה. מבינים את ההשפעה השלילית של כיסוי הבטון והאספלט על כל חלקת אדמה ולומדים איך כריתה של יער משמידה עולם שלם של פטריות (החלק של הפטריות שנמצא מתחת לאדמה נקרא תפטיר, והוא נראה כמו קורים דקים) שנמצאות באדמה וחיות בסימביוזה עם העצים, מפרקות חומר אורגני ומועילות לאדמה.

הפטריות זקוקות לרטיבות ולחות, ולכן בקיץ אין פטריות בישראל. החורף כאן קצר ועוד חודשיים כולנו כבר נזיע בשרבים של האביב, אז זה הזמן להוציא את הילדים מהמסכים ולקחת אותם לסיבוב ביער.

למידע על סיורים קרובים, כמו גם קורסים מתמשכים ומסעות ליקוט בחו"ל מוזמנים לבקר באתר בלחיצה כאן

לרכישת כרטיסים: לחצו כאן

צילומים: יואב יונה

רוצים לקבל עדכונים וחדשות בווטסאפ או בטלגרם?-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem