כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב בחולון

הטור של רואי פרסול

"מוזיאון העיצוב חולון" ערך ביום ראשון השבוע אירוע פתיחה לתערוכה החדשה הראשונה מסוגה בישראל : "שובר.ת שוויון – על עיצוב בתודעה מגדרית" הכוללת גם אוסף עבודות המתייחסות למגדר על רקע אירועי ה 7 באוקטובר והמלחמה.

"שובר.ת שוויון GAME CHANGER" היא תערוכה רחבה וראשונה מסוגה הבוחנת את תפקיד העיצוב ביצירת תודעה מגדרית, ומבקשת להעלאות את המודעות לדרכים החמקמקות של העיצוב לשנות את תודעתנו כצרכנים וצרכניות, מעצבות ומעצבים. מה שאנו נעצב – יעצב את תודעתנו.

בתערוכה יוצגו מעל ל-120 פרויקטים עכשוויים מהארץ ומהעולם, החל ממוצרי מדף מוכרים ופיתוחים טכנולוגיים רפואיים ועד לעבודות עיצוב ביקורתי ופוליטי, לצד מייצבים אינטראקטיביים ודוגמאות איקוניות מהתרבות הפופולרית, המעניקים מבט רחב על נושאי המגדר מזווית עולם העיצוב, מעולמנו הפרטי של כל אחד המרכיבים את זהותנו ואל מול החברה, ועד למגדר ועיצוב במרחב הציבורי .

לאור אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה הנוכחית, עברה התערוכה שינויים ונכנסו עבודות עיצוב ואמנות חדשות המתייחסות ספיצפית לנושאי המגדר בהקשר של תקופה זו, הנוגעת בכאב רב בכל אחד מאיתנו.

אוצרות התערוכה: מיה דבש אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב, עדי המר יעקבי ורונה זינגר אמרו לרגל השקת התערוכה: "זהו אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שלקחנו על עצמנו אי פעם. העיסוק בנושא רגיש ונפיץ כמו מגדר מאתגר גם "בימי שלום", קל וחומר בזמן מלחמה. החודשים האחרונים הבהירו לנו עד כמה התערוכה רלוונטית מתמיד ומה מידת חשיבותה לשיח המקומי. מגדר נוגע ועוסק בכולנו – ובתוך כך עיצוב הוא שחקן מפתח, אבל גם הרבה יותר מזה: יש לעיצוב את כל מה שנדרש בכדי להנגיש את הנושא ולעורר מודעות, כדי שיחד נוכל לעצב לנו חברה שוויונית וטובה יותר. למרות שתהליך האוצרות ויצירת התערוכה, החל כבר לפני שנתיים, ביקשנו לתת יותר מקום למעצבים ישראליים, אשר עיצבו עבודות חדשות בתקופה זו כביטוי לאירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה הכואבת לכולנו".


דמיינו עולם שבו חנות בגדי תינוקות לא מחולקת לצבעי ורוד וכחול. תארו לכם שלא היה משתרך תור קבוע בשירותי הנשים בכל מקום כי תכנונם היה מותאם לשימוש ממושך יותר ביחס לגברים. עיצוב נמצא בכל מקום ולכן לעיתים הוא חלק מהבעיה – מסייע בקיבוע תבניות וסטריאוטיפים, מדיר ומסליל, ובאותה המידה יכול להוביל את הפתרון: להגמיש תבניות ותפיסות חברתיות ולהסיר מחסומים תפיסתיים. ולאפשר מענה מותאם לצרכים של כולנו. התערוכה "שובר.ת שוויון" מתעמתת עם שאלות על זהות וחברה, ומעלה את המודעות לאופן בו אובייקטים מעצבים את התפיסות החברתיות שלנו, ומנגד כיצד סטראוטיפים מגדריים משפיעים על עיצוב.

מעל 120 יצירות, עבודות ופרויקטים מהארץ ומהעולם נבחרו כדי לתווך ולהנגיש את השיח על זהות ומגדר ולהראות איך מגדר עוסק בכולנו.

הביקור בתערוכה יתחיל מן המרחב המצומצם של הגוף הפרטי שיעסוק בבריאות ומיניות ובפערים בין המין הביולוגי לבין המגדר, יתרחב לנושאים כמו מערכות יחסים, חינוך, שיווק, ייצוג ואידיאל גוף ומרחב ציבורי, וימשיך עד למרחבים וירטואליים, מתעתעים ונזילים, בהם השליטה והכוח עוברים אל הבינה המלאכותית והלא-אנושי. הם מתבססים על מאגרי מידע רחבים שנושאים את ההטיות שייצרנו, מחזקים אותן ומשחזרים אותן.

התערוכה מספרת סיפור חדש, על יכולתנו להבנות סדר חברתי אחר, כזה שמציע אפשרויות בחירה רבות ופחות סתירות ביניהן, וכך לתרום לעיצובה של חברה טובה ומכלילה יותר- שמייצגת ורואה את כלל המגדרים, מקבלת שונות ומעודדת שוויון. 

בין העבודות שנוספו לאור אירועי ה 7 באוקטובר והמלחמה:

מקבץ פוסטרים | להב הלוי

בין 20-30 פוסטרים שיוצבו על גבי לוח מודעות כמו של פעם

טבח ה-7 באוקטובר, המלחמה שפרצה אחריו והשתיקה הרועמת של העולם ובפרט של ארגוני הנשים, הפכו אצל להב הלוי, מעצב גרפי ותיק ופוליטי, קרקע לביקורת חריפה ונוקבת, המביעה את הלך הרוח הלאומי. באמצעות טיפוגרפיה דומיננטית ושימוש בצבעים המסומנים על ידי קהל רחב עם חוויות ונושאים מובחנים שעולים מתוך עמודי החדשות, הלוי זועק זעקת רבים ורבות ומגיב למתרחש סביב בזמן אמת. הכרזות נוצרות עבור במת הסושיאל, בה הן פורצות את גבולות המרחב הפיסי הממשי ואת המרחב המקומי ואף הופכות לכלי יעיל ומדויק להסברה.

יחידה מעורבת | קרן שפילשר – מיצב אמנותי

בשבעה באוקטובר נוצר שבר בתפיסת המציאות של החברה הישראלית. משהחלה להתבהר התמונה הכואבת, נוצרה התחושה שהסדר החברתי הממוגדר התערער – כלל המגדרים חשופים לפגיעה במידה שווה וגם מבטאים יכולות הנחוצות במלחמה ובהתמודדות עם מצבי קיצון וחוסר וודאות. תבונת התצפיתניות, גבורת הלוחמות, תעוזת החטופות ומאבק האימהות להשבת ילדיהן הפכו למיתוס מודרני-לאומי. לחלק מהתגליות היה סוף מר וכואב, אך מלחמת חרבות ברזל היא כנראה המלחמה הנשית ביותר בתולדות צה״ל.

מאי סהר – חלומות של אתמול מאיירת את החלומות של כולנו ואת הפערים המגדריים בתוכם. 2023 – היום, איור דיגיטלי

בתקופות בהן אנו חווים שברוחוסר וודאות כחברה, גם החלומות חושפים מכנה משותף. מאי סהר יצרה קטלוג איורי המבוסס על תיעוד חלומות ששותפו איתה מאז פרוץ המלחמה, כשבאלו המוצגים בתערוכה צפות סוגיות של זהות ביולוגית או מגדרית והמקומות בהן הזהות נפגשת עם החוויה הקולקטיבית. דרך התבוננות על החלומות נוצר מרחב המאפשר הזדהות, ואיתו תקווה שהשיתוף יסייע בנרמול התחושות השונות הקיימות בנו ויקל על תחושת הבדידות. הפרויקט ימשיך ויתרחב לאורך חודשי התערוכה ויוצגו במסגרתו חלומות חדשים נוספים.

ניב תשבי  – קצינות חן  -2024, עץ, אקריליק

למרות שאנו שומעים על יותר ויותר נשים בתפקידי לוחמה, עדיין קיימת בצבא ובחברה האזרחית נטייה להסליל נשים לתפקידים תומכי לחימה או לתפקידים שירותיים יותר. הדימוי של "מסדר כוס הקפה" – שולחן הנושא כוס יחידה ונתמך על ידי רגלי חיילות, מהווה ביטוי למבט הגברי המצמצם והמחפיץ, ומתייחס לסטריאוטיפ תפקיד החיילת בצבא, סטראוטיפ שהולך ומשתנה בימים אלו ממש.

תערוכת "שובר שוויון GAME CHANGER" במוזיאון העיצוב חולון

רכישת כרטיסים דרך אתר מוזיאון העיצוב חולון – לחצו כאן

דמי כניסה לתערוכה:

מבוגרים 45 ₪, נוער (17-11) – 35 ₪, ילדים (10-5) – 25 ₪, חיילים בשירות חובה/נכי צה"ל/שירות לאומי – 30 ₪, סטודנטים/נכים – 30 ₪, אזרחים ותיקים תושבי ישראל – 50%, תושבי חולון – 32₪, ידידי מוזיאון העיצוב חולון – חינם וחברי אקו"ם – חינם. ילדים עד גיל 5 – חינם.

שעות פתיחת התערוכה: 

ראשון: סגור

שני:       10:00–17:00

שלישי:  10:00–20:00

רביעי:  10:00–17:00

חמישי: 10:00–18:00

שישי:  10:00–14:00

שבת:  10:00–20:00

צילומים: אנה בלנקי, אלעד שריג, ג'סיקה וולש, קאסי ארנולד, מינדו קיקניביוצס, מוזיאון העיצוב חולון, ניב תשבי, Kenny Deuss,

רוצים לקבל עדכונים וחדשות בווטסאפ או בטלגרם?-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem