כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מודיס' הראשונה להפחית את הדירוג

הטור באדיבות בנק הפועלים

שבוע שהתחיל עם נתונים כלכליים חיוביים, שהצביעו על התאוששות מהבור של חודשי אוקטובר-נובמבר, הסתיים במקלחת של מים צוננים עם פרסום הפחתת הדירוג ותחזית הדירוג השלילית של מודיס'.

הפחתת הדירוג והמסרים השליליים הנלווים לדוח עשויים להרתיע משקיעים זרים, ועדות השקעה, קרנות ריבוניות וכדומה, כלומר פגיעה בהשקעות הזרות בישראל. האג"ח של מדינת ישראל בחו"ל כבר מגלמות ירידת דירוג אפילו גבוהה יותר מזו שבוצעה, לכן אנו לא סבורים שנראה שם תגובה גדולה. פרמיית הסיכון תמשיך לזלוג לשוק האג"ח המקומי, והעקום עשוי להיות תלול יותר. הפחתת דירוג החוב מרחיקה את הפחתת הריבית. התפתחויות אלו מחזקות את הערכתנו שבנק ישראל ימתין לפד ול-ECB ולא יפחית ריבית בשנית לפני שאלו יעשו זאת.

ישראל

שבוע שהתחיל עם נתונים כלכליים חיוביים, שהצביעו על התאוששות מהבור של חודשי אוקטובר-נובמבר, הסתיים במקלחת של מים צוננים עם פרסום הפחתת הדירוג ותחזית הדירוג השלילית של מודיס'. הציבור חוזר לצרוך, הנסיעות לחו"ל גדלו בשיעור חד וקבלנים מדווחים אפילו על לקוחות שחזרו לפקוד את אתרי הבנייה. בחודש ינואר נרשמה עלייה חדה במספר הנסיעות לחו"ל לכ-280 אלף (חודש ינואר מאופיין בעונתיות נמוכה), אך הרמה עדיין נמוכה ביותר מ-50% לעומת ינואר אשתקד. נתוני הכנסות המדינה ממסים לחודש ינואר חיזקו אף הם את התחושה שאולי הכלכלה חזרה לתוואי צמיחה. מודיס' מתמקדת ביכולת שירות החוב של המדינה לאורך זמן, אומנם חזרה של משקי הבית לצרוך זה נחמד, אבל זה לא מצמצם סיכונים, בטח אם חלק גדול מהצריכה הזו ממומן באמצעות גידול בחוב הממשלתי.

הגירעון התקציבי ב- 12 החודשים שהסתיימו בינואר עלה ב- 0.6 נקודת אחוז לשיעור של 4.8% מהתוצר. עליית הגירעון הייתה מתונה יחסית, זאת הודות לשיפור בהכנסות המדינה ממסים ביחס לשלושת החודשים הקודמים. ביחס לינואר אשתקד ההכנסות עדיין נמוכות בשיעור ריאלי של 5.3%.  הוצאות הביטחון בחודש ינואר הגיעו ל-12.1 מיליארד שקל, יותר מכפול ביחס לחודש המקביל אשתקד.


חברת דירוג האשראי מודיס' פרסמה כאמור ביום שישי את החלטתה להפחית את דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה של 2A מרמה של 1A, ובנוסף היא העמידה את תחזית הדירוג על שלילית. בעוד שהפחתת דירוג הייתה ההערכה הרווחת, הצירוף של תחזית דירוג שלילית מעט הפתיעה. מודיס' מסבירה את ההחלטה בעלייה בסיכונים הפוליטיים של ישראל בעקבות המלחמה, שמחלישים את הרשות המחוקקת והרשות מבצעת בישראל. מודיס' מדגישה שגם אם המלחמה תסתיים, בהיעדר הסכם ארוך טווח, אי-היציבות תימשך. כמו כן העימות מחליש את מצבה הפיסקאלי של ישראל, אם זה בגין הוצאות המלחמה או בגין הירידה במסים. באשר לתחזית השלילית, החלטה זו נובעת מהסיכון להתלקחות זירה צפונית מול חיזבאללה. בצד החיובי מודיס' מציינת גם חוזקות כמו רמת הכנסה גבוהה, מערכת מוניטרית טובה, בנקים יציבים ועוד.

חברת הדירוג P&S מדרגת את ישראל כרגע ב-AA עם תחזית דירוג שלילית. דירוג זה גבוה בשני נוטצ'ים מדירוג מודיס' הנוכחי. סבירות גבוהה שנראה לכן גם את S&P מורידה את דירוג האשראי בהמשך.

למרות שהפחתת הדירוג מגולמת באג"ח בחו"ל ולא ממש הפתיעה, אלו עדיין חדשות שליליות. הפחתת הדירוג והמסרים השליליים הנלווים לדוח עשויים להרתיע משקיעים זרים, ועדות השקעה, קרנות ריבוניות וכדומה, כלומר פגיעה בהשקעות הזרות בישראל. כמו כן דירוג החוב של מדינת ישראל הוא בנצ'מרק לדירוגי חוב של חברות ישראליות נוספות, ואלו צפויים לכן לפחות גם הם.

האג"ח של מדינת ישראל בחו"ל כבר מגלמות ירידת דירוג אפילו גבוהה יותר מזו שבוצעה, לכן אנו לא סבורים שנראה שם תגובה גדולה. ה-CDS של ישראל לחמש שנים נסחר ב-123 נקודות בסיס. המרווח עשוי להתרחב במעט בטווח הקצר, אך רוב הסיכויים שזה השוק בו רוב הסיכון כבר תומחר.

תמחור פרמיית הסיכון של מדינת ישראל החל לזלוג גם לשוק האג"ח המקומי. אנו רואים לדוגמה שתשואת האג"ח של מדינת ישראל לעשר השנים הייתה גבוהה מזו של ארה"ב בשבועות האחרונים. נכון ליום א' התשואה לטווח של עשר שנים בישראל גבוהה בכ-25 נקודות בסיס מזו של אג"ח ממשלת ארה"ב, בעוד שהתשואה לשנתיים נמוכה בכ-60 נקודות בסיס לעומת ארה"ב. מגמה זו עשויה להערכתנו להחריף, ולגרום לעקום הישראלי להיות אפילו תלול יותר.

הפחתת דירוג החוב מרחיקה את הפחתת הריבית. בנק ישראל הדגיש לאורך כל הדרך את שיקול היציבות בהחלטות הריבית. ההתפתחויות בשבוע החולף תומכות באי-שינוי הריבית, לפחות בהחלטה הקרובה בסוף החודש. הן הפד והן ה-ECB אותתו לשווקים שהריבית לא תפחת בהחלטותיהם הקרובות. אנו רואים התעוררות בביקושים המקומיים, השכר מוסיף לעלות בקצב מהיר, ועתה הפחתת הדירוג, שמעלה את הסיכונים ואולי גם תביא להיחלשות של השקל. התפתחויות אלו מחזקות את הערכתנו שבנק ישראל ימתין לפד ול-ECB ולא יפחית ריבית בשנית לפני שאלו יעשו זאת.

גלובלי

הציפיות להפחתות ריבית משוק ההון הוסיפו להתמתן בשבוע האחרון והן מתקרבות כעת לאלו שצופים הבנקים המרכזיים. שוקי ההון צופים שהורדות הריבית בארה"ב ובגוש האירו יחלו רק לקראת סוף המחצית הראשונה של השנה, זאת בעיקר על רקע המשך הלחצים האינפלציוניים. בשבוע האחרון נרשמו עליות שערים בשוקי המניות בעולם. בסיכום שבועי, מדד ה-S&P500 עלה ב-1.4%, מדד הנאסד"ק עלה בכ-2.3% ואילו מדד הדאו-ג'ונס נותר בקירוב ללא שינוי. באירופה מדד היורוסטוקס 50 עלה ב-1.3% אך מדד הדאקס בגרמניה עלה ב-0.1% בלבד. באסיה מדד הניקיי ביפן עלה בשיעור של 2.0% ובסין מדד ה- CSI300  עלה בשבוע האחרון ב-4.6%, לאחר ירידות חדות לאורך השנה האחרונה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון בכ-6.0% לרמה של 82 דולר על רקע המשך המתיחות בים האדום.

האינדיקטורים הכלכליים בארה"ב מצביעים על התרחבות של מגזר השירותים. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים של ה-ISM עלה בינואר יותר מהצפוי מרמה של 50.5 נקודות לרמה של 53.4 נקודות, גם ברכיב המחירים במדד נרשמה עלייה חדה מהצפוי. שוק העבודה נותר הדוק, ומספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירדו בשבוע שעבר ושבו לרמה של 218 אלף. המשק האמריקני מתרחב בקצב מהיר מהציפיות תוך המשך הלחצים האינפלציוניים, ואלו ממתנים את הצפי להורדות הריבית.

עלייה בתשואות האג"ח בארה"ב וציפיות לירידת ריבית מתונה יותר. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עלתה מרמה של 4.02% בשבוע שעבר ל-4.17%. התשואה לחמש שנים עלתה מ-3.98% ל-4.14% והתשואה לשנתיים עלתה מרמה של 4.36% ל-4.48%, הרמה הגבוהה בחודשיים האחרונים. בשוק ההון התמתנו הציפיות להפחתות ריבית ועתה השווקים מגלמים הורדת ריבית ראשונה רק ביוני השנה. הריבית תגיע בסוף 2024 לרמה של שבין 4.25%- 4.50% לעומת צפי לירידה לרמה של 4.0%-3.75% לפני חודש.

גוש האירו: מדדי האמון רושמים שיפור אך האינדיקטורים הכלכליים מוסיפים להצביע ברובם על חולשה בפעילות. מדד הסנטיקס לאמון המשקיעים רשם שיפור נוסף החודש, עם זאת, המכירות הקמעונאיות ירדו בדצמבר ב-1.1%, לאחר שנתוני נובמבר עודכנו כלפי מעלה לעלייה של 0.3%, וב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בדצמבר נרשמה בהם ירידה של 0.8%. הציפיות להורדת ריבית משוק ההון התמתנו גם בגוש האירו, וההערכות כעת הן שריבית ה-ECB תחל לרדת ביולי 2024 ושעד סוף השנה הבאה ירשמו ארבע הורדות ריבית לרמה של כ-3.0% בסוף השנה.

סין: מגמת הדפלציה מעמיקה. מדד המחירים לצרכן עלה בינואר ב-0.3%, אך לעומת החודש המקביל אשתקד הוא ירד ב-0.8% (לעומת ירידה של 0.3% בחודש הקודם). מדד המחירים ליצרן (PPI) מצביע על התמתנות בירידה של מחירי הסחורות לעומת החודשים הקודמים אך הוא עדיין במגמת ירידה. המדד ירד ב-0.2% בינואר והשלים ירידה של 2.5% לעומת החודש המקביל אשתקד. מדדי מנהלי הרכש נותרו בקירוב ללא שינוי והוסיפו להציע על התרחבות בפעילות. המדד לענפי התעשייה המתפרסם נותר ברמה של 50.8 נקודות והמדד למגזר השירותים ירד מעט לרמה של 52.7 נקודות.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

להצטרפות לערוץ החדשות המקומיות – ערוץ החדשות המקומיות של חולון,בת ים,ראשון לציון וערי הסביבה ב-WhatsApp:‏לחצו כאן וסמנו עוקב

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

קבוצות הפייסבוק השוות

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן

להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן