כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

מסמך חדש של מרכז אדוה: בצל המלחמה – תקציב 2024 מאיים לפגוע בנשים 

כל הפרטים על המסמך החדש של מרכז אדוה אשר מנתח מגדרית את תקציב המדינה 2024

מאז השביעי באוקטובר ניצבת החברה הישראלית בפני אתגרים שטרם ידענו כמותם. זאת בין היתר בשל טשטוש הגבולות בין החזית והעורף. מנקודת מבט מגדרית, ניתן להצביע מן הצד האחד על ההשלכות הייחודיות של המלחמה על נשים ומן הצד השני על תרומתן המרכזית וחיוניותן בהתמודדות עם אתגרי העת הזו ועם תהליכי השיקום הממושכים. בעוד שבחזית שיעורן של נשים בכוח המילואים עומד על כ־ 19%. נשים ממלאות חלק משמעותי בתחזוקת העורף.

השבוע מפרסם מרכז אדוה מסמך חדש: ניתוח מגדרי של תקציב המדינה לשנת 2024, מאת ד"ר יעל חסון, מנהלת תחום מגדר במרכז אדוה.

במסגרת התקציב המתוקן ועל מנת לממן את הוצאות הלחימה, יקוצצו 5% מבסיס התקציב של משרדי הממשלה בשנת 2024 וממשרד הרווחה – 3% . תת התקצוב של המערכות הציבוריות בא לידי ביטוי בעומס ובקושי לספק מענים, גם בשגרה ובוודאי בזמן חירום. מלבד פגיעה בשירותים עצמם, קיצוצי הרוחב יפגעו בנשים, המהוות רוב בקרב עובדי המגזר הציבורי ומשרדי הממשלה: 62.5% מהעובדים בכלל שירות המדינה, 75% מהעובדים.ות במשרדי הבריאות והחינוך ו־ 78% מעובדי.ות משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

ד"ר יעל חסון, כותבת המסמך: "נשים כמעט ולא מיוצגות בשולחנות קבלת ההחלטות. תרומתן וחיוניותן להתמודדות עם השלכות המלחמה כמו גם הפגיעות הייחודיות הצפויות בהן, לא תורגמו לקבלת החלטות כלכליות הולמות. התקציב לשנת 2024 מאיים לפגוע בנשים – אם כמועסקות ואם כמקבלות שירותים".

מערכת הרווחה:
התקציב גזר קיצוץ של 3% בבסיס התקציב של משרד הרווחה שהם 78 מיליון ש״ח ו־ 5% נוספים בתקציבי התמיכות שהם 5 מיליון ש״ח נוספים.
המלחמה העמיקה את הצרכים עליהם נדרשת מערכת הרווחה לספק מענים ואת הצורך בשירותי רווחה שממילא לא הצליחו לספק מענה למי שזקוקים.ות להם. במשרד הרווחה צופים כי במהלך השנה תירשם עליה משמעותית בפניה למרכזי האלימות במשפחה ולמרכזי הטיפול בפגיעות מיניות ובמספר תיקי העוני.


מערכת הרווחה בישראל סובלת מזה שנים רבות מתת תקצוב (הערכת חסר של כ־ 6 מיליארד ש״ח בשנה עוד טרם המלחמה) בשל מחסור בכוח אדם ותקנים בלתי מאוישים של עובדות סוציאליות. לצד תת התקינה, גם ברשויות בהן קיימים תקנים, יש קושי לאייש אותם, בשל אופי העבודה, התנאים הקשים והתגמול הנמוך.

בהתייחס למקבלי.ות שירותים – בחלק מאגפי משרד הרווחה ישנו רוב לנשים בקרב המטופלות על רקע פערים כלכליים ועוני, זיקנה ואלימות.

מערכת החינוך:
במערכת החינוך ניכר חוסר במורות, יועצות ופסיכולוגיות חינוכיות, על פי נתוני משרד החינוך חסרות במערכת החינוך כ־ 30% מהפסיכולוגיות הנדרשות על פי התקן הקיים. שיעור איוש התקנים ברשויות שנפגעו במלחמה במחוז דרום, היה נמוך אף יותר ועמד על 51% באופקים וכ־ 67% בשדרות. שיעור זה הוא בעיקר תוצר של שכר נמוך שאינו הולם את משך ההשכלה וההכשרה הנדרשות לתפקידים אלה. בנוסף עד שנת 2026 צפוי מחסור של 24 אלף מורות.

השלכות המלחמה דורשות הרחבה נוספת אל מעבר לחוסר שהיה קיים ממילא. עם זאת תקציב החינוך יקוצץ בכ– 300 מיליון שקל ב– 2024 ובחצי מיליארד שקל ב– 2025.

בתוך כך יקוצץ סל שעות הלימוד, שעות ההוראה השבועיות ותקציב הפעולות של משרד החינוך. תחת סעיף “פעולות” יקוצצו תוכניות חיוניות לכלל בתי הספר כגון תוכניות לצמצום האלימות, תוכניות לתגבור לימודי מתמטיקה בפריפריה ותגבור לתלמידי החינוך הערבי, תוכניות לסיוע נפשי ותוכניות למניעת נשירה, בתי הספר של החופש הגדול, ועוד. בהיותן של נשים כ־ 85% מעובדי ההוראה, החלטות אלו יפגעו בהיקף ההעסקה של מורות ואף עשויות להביא לפיטורי מורות.

קיצוץ בתקציבי תוכנית כדוגמת בתי הספר של החופש הגדול, לא רק יפגע במועסקות אלא אף עלול להגדיל את העבודה שלא בשכר בתוך הבית ו/או את הוצאות משקי הבית על מסגרות בקיץ.

העלאת שיעורי המע"מ מ17% ל18% החל מינואר 2025
תשלומי המע”מ מהווים חלק גדול יותר מסך ההכנסה של משתכרי שכר נמוך המפנים חלק גדול יותר של הכנסותיהם לצריכה. מתברר כי העשירון התחתון משלם 25% מהכנסתו למע”מ, בעוד שהעשירון העליון מפנה למיסוי זה רק כ־ 5% מהכנסתו. בחינה מגדרית של בעלי.ות שכר נמוך מעלה כי ב2021 יותר משליש מהנשים המועסקות בישראל (כ־ 36% מהנשים) היו בעלות הכנסה נמוכה משכר המינימום (5,300 ש״ח).

תקציבי החומש לחברה הערבית
במסגרת התקציב המתגבש יופחתו 15% מתקציב השנים 2024-2026 ל״תוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית״. מדובר בקיצוץ של כ-4.5 מיליארד ש״ח ב-3 שנים, המיועד לקידום תעסוקה, חינוך, רווחה, פיתוח תשתיות ועוד.

הקיצוץ בתוכנית החומש עלול להסיג לאחור את העלייה בשיעורי התעסוקה של נשים ערביות. שיעורי תעסוקה של נשים ערביות עלו בחדות מאז שנת 2012 והגיעו לכ־ 46% ערב המלחמה בספטמבר 2023 עקב יישום (חלקי) של תוכנית החומש הקודמת ושל מדיניות ממשלתית תומכת תעסוקה, מרכזי הכוון, הכשרות מקצועיות, מעונות יום, ועוד. בנובמבר 2023 שיעור התעסוקה של הנשים הערביות ירד מ־ 46% ל־ 41%.

חינוך חינם לבני.ות 0-3:
ההטבות מנקודות זכות במס הכנסה (מקסימום של 940 ש”ח לחודש) רלוונטיות בעיקר למשפחה ממוצעת (3 ילדים עד גיל 12) בה שכר האישה יהיה גבוה מ־ 15,146 ש”ח לחודש, ושכרו של הגבר גבוה מ־ 12,206. הטבות אלו בוודאי אינן רלוונטיות עבור רוב הנשים העובדות שלא ממצות את נקודות הזיכוי שלהן בשל שכר נמוך מסף המס האישי.

נזכיר, כי נקודות הזיכוי בגין ילדים, שהיו בעבר נחלתן של נשים בלבד בעיקר לעידוד תעסוקה נוספו לאבות עובדים ב2012 והורחבו ב2017 וב2022 בין היתר משום שכ־ 74% האימהות העובדות לא מיצו את מלוא הטבות המס שלהן בשל שכר נמוך. חלקן של הנשים בעלות הכוללת של הטבת מס זו ירד ב9.6 מיליארד ש״ח ב־ 2023, מ־ 100% בשנת 2011 לצפי של כ־ 42% בשנת 2024.  במילים אחרות – סיוע עבור ילדים באמצעות הטבות מס אינו תורם לצמצום אי השוויון המגדרי בשכר ועלול להגדיל את הפער הכלכלי בין גברים ונשים במשק הבית.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

להצטרפות לערוץ החדשות המקומיות – ערוץ החדשות המקומיות של חולון,בת ים,ראשון לציון וערי הסביבה ב-WhatsApp:‏לחצו כאן וסמנו עוקב

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

קבוצות הפייסבוק השוות

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן

להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן