כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

חיסון נגד חצבת ליוצאים לחו"ל – שאלות ותשובות

מי צריך להתחסן נגד חצבת לפני נסיעה לחו"ל?

חיסון נגד חצבת ליוצאים לחו"ל – שאלות ותשובות

מי צריך להתחסן נגד חצבת לפני נסיעה לחו"ל?

  • מבוגרים: מי שנולדו אחרי שנת 1957 וחוסנו במנת חיסון אחת או שלא חוסנו כלל נגד חצבת. 
  • תינוקות מגיל חצי שנה עד 11 חודשים: מומלץ לקבל מנת חיסון אחת. מנה זו לא נספרת בשגרת החיסונים ותינוקות אלו יצטרכו לקבל את שתי המנות החל מגיל שנה. 
  • ילדים מעל גיל שנה: מומלץ לקבל שתי מנות חיסון:
    • אם מקבלים תרכיב MMR (הכולל רכיבים של חצבתחזרת ואדמת) -בהפרש של לפחות ארבעה שבועות בין המנות.
    • אם מקבלים תרכיב MMRV (הכולל רכיבים של חצבתחזרתאדמת ואבעבועות רוח)- בהפרש של לפחות תשעה שבועות בין המנות. תרכיב ה-MMRV הוא התרכיב שניתן במסגרת חיסוני השגרה בטיפות חלב ובכיתה א'.
      המנה השנייה נספרת בשגרת החיסונים גם אם בפועל ניתנה לפני כיתה א'.

למידע נוסף על החיסון נגד חצבת >

מתי צריכים להתחסן נגד חצבת?

להגנה מיטבית מפני מחלת החצבת כדאי להשלים את החיסונים לפחות שבועיים לפני הטיסה. אם צריך לקבל שתי מנות, כדאי להתחיל את התהליך לפחות שישה שבועות לפני הטיסה. גם אם נותרו פחות משבועיים עד לטיסה, עדיין כדאי להשלים את החיסון, כדי להגביר את ההגנה לפחות באופן חלקי.

האם יהיה צורך להתחסן בעתיד שוב?

אם מנת החיסון ניתנה לפני גיל שנה היא לא נספרת כחלק מחיסוני השגרה, והילדים יצטרכו לקבל את שתי מנות החיסון כרגיל. אם מנת החיסון השנייה ניתנה לאחר גיל שנה, היא תבוא במקום החיסון בכיתה א'.

מה לעשות אם אין לי מושג אם התחסנתי או כמה מנות קיבלתי?

בדקו בפנקס החיסונים שלכם. אם אין לכם פנקס חיסונים או שלא כתוב בפנקס – אפשר לברר בטיפת חלב, בלשכות הבריאות, או אצל רופאי המשפחה אם חוסנתם במסגרת קופת החולים או שחליתם בעבר. 

איפה אפשר להתחסן?

  • ילדים עד גיל 6 – בטיפות החלב, ללא עלות.
  • תלמידי כיתות א' – ט' – דרך שירותי בריאות התלמיד, ללא עלות. 
  • תלמידי כיתות ט' – י"ב – בלשכות הבריאות, ללא עלות. 
  • מעל גיל 18 – במרפאות המטיילים בתשלום, או במרפאות קופות החולים, ללא תשלום. 

בכל מקרה, כדאי להקדים ולקבוע תור מראש כדי לקבל את ההגנה המלאה לפני הטיסה.


למה ילדים שמחוסנים לפי גילם במנה אחת צריכים לקבל מנה נוספת?

התרכיב נגד חצבת הוא חיסון בטוח ויעיל, אך יעילותו היא לא 100%. בחלק קטן מהמקרים (7 מכל 100 מקרים בממוצע) החיסון לא מביא לתגובה החיסונית הרצויה והילדים נותרים פגיעים לחצבת. המנה השנייה נועדה לפצות על מקרים אלו ולהביא להגנה חיסונית מיטבית. 

האם זה בטוח להקדים את החיסון?

כן. את תרכיב MMR ניתן לקבל בבטחה בשתי מנות בהפרש של לפחות ארבעה שבועות בין המנות, ואת תרכיב MMRV ניתן לקבל בהפרש של תשעה שבועות בין המנות. בחלק מהמדינות בעולם (כמו גרמניה, בריטניה, ארה"ב וקנדה) המנה השנייה ניתנת לפני כיתה א' (בחלקן בגיל ארבע, ובחלקן בגיל שנה וחצי). 

האם זה משנה לאן טסים?

יש מדינות בהן יש תחלואה מוגברת בחצבת ולכן הסיכון בהן גבוה יותר (כולל באירופה). אך בשדות התעופה ובטיסות פוגשים אנשים מכל העולם. מכיוון שהנגיף הוא אחד הנגיפים המדבקים ביותר המוכרים לנו, כדאי להיות מוגנים בצורה מיטבית. לכן הנחיות ההתחסנות נגד חצבת תקפות לנסיעות לכל מדינות העולם, בלי קשר למצב התחלואה בהן. 

האם כדאי לבטל נסיעה לאזור בו יש התפרצות חצבת?

אין מניעה להגיע לאזורים בהם קיימת תחלואה בחצבת, חיסון לפי ההנחיות יצמצם משמעותית את הסיכון להידבק.

האם ניתן להתחסן רק נגד מחלת החצבת?

החיסון מספק הגנה גם נגד נגיפים הגורמים למחלות נוספות (נגד חזרת ואדמת ב-MMR ונגד חזרתאדמת ואבעבועות רוח ב-MMRV). לא ניתן לפצל או להתחסן רק נגד מחלה אחת, וגם אין בזה צורך.

האם אפשר להתחסן במהלך ההיריון? 

החיסון נגד חצבת הוא חיסון מסוג "חי מוחלש" אשר אסור לקבל בזמן היריון. מחלת החצבת מסוכנת גם לנשים בהריון ולעובר, לכן מומלץ לאישה בהיריון שאינה מחוסנת להימנע מחשיפה לאנשים חולים.

מהן תופעות הלוואי של החיסון נגד חצבת?

אצל חלק ממקבלי החיסון יכולות להופיע תופעות לוואי. רוב תופעות הן קלות וחולפות כמו אדמומיות, נפיחות וכאב במקום ההזרקה. תופעות מקומיות מופיעות בדרך כלל עד ארבעה ימים לאחר החיסון. במקרים נדירים יותר עלולות תופעות הלוואי להופיע חמישה עד 12 ימים לאחר החיסון, ולכלול חום ולעיתים פריחה.

למידע נוסף לטסים לחו"ל >

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem