כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

קבלו את מתחם התחבורה המשולב שיוקם בצומת חולון

עתיד לאגד את תנועת ארבעת קווי רכבת ישראל, שני קווי המטרו המתוכננים, את כלל קווי הרכבת הקלה (כולל את הקו האדום שהקמתו תסתיים בקרוב), שתי מסילות תת-קרקעיות עבור הרכבת המהירה העתידית, וכן את תנועת האוטובוסים הבינעירוניים הצפויה כתוצאה מסגירת התחנה המרכזית של תל אביב וביזורה לשני מסופים מרכזיים (גלילות בקצה הצפוני ובן-צבי בקצה הדרומי). "

צעד ראשון במהפכה לקרב את הפריפריה למרכז – החל תהליך תכנון הקמת המתח"מים הגדולים בישראל

מהפך במערכת הסעת ההמונים בישראל עם תכנונם לראשונה של "האבים"(Hubs) (מתח"מים) – מרכזי תחבורה משולבים, המהווים למעשה טרמינלים המרכזים תנועת נוסעים מאמצעי תחבורה שונים במוקד אחד נגיש. מהלך כולל זה יביא לצמצום כלי הרכב הפרטיים בכבישים ובו זמנית ייתן מענה למרחבים עירוניים ציבוריים, איכותיים ופתוחים, בלב המרקם האורבני המתעצם. במטרופולין גוש דן, לאורך ציר נתיבי איילון, מתוכננים חמישה האבים: (מדרום לצפון) מתח"ם בן-צבי, מתח"ם ההגנה, מתח"ם השלום, מתח"ם סבידור, ומתח"ם גלילות דרום העתידי.

האדריכל אסף מן: "מדובר בפרוייקט שעתיד לשנות את פני התחבורה הציבורית בישראל, וצפוי לפתור את בעיית הפקקים שהולכת וגוברת. במהלך התכנון שמנו לנגד עינינו את משתמשי הדרך וצרכיהם."

משרד התחבורה ורכבת ישראל חתמו על הסכם עם רשות מקרקעי ישראל והמדינה לפיתוח אזורי מסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת בכל רחבי הארץ.

 משרד התחבורה אימץ מסמך מדיניות מנחה "מרכזי תחבורה בפרוזדור האילון: עקרונות מנחים לתכנון ומדדי רמת שירות".  אלו עקרונות ומדדים ראשונים מסוגם בישראל לתכנון ובניית מרכזי תחבורה משולבים, על פיו יתוכננו המתח"מים לאורך האילון. תכנון מרכזים אלה יקרב, בסופו של דבר, את ישראל לסטנדרטים תחבורתיים בינלאומיים.


המדריך הוזמן על ידי חברת "נתיבי אילון" ופותח על ידי צוות תכנון מקומי ובינלאומי עטור ניסיון, את הצוות הוביל משרד מן שנער אדריכלים, האחראי בין היתר על תכנון שדה התעופה רמון באילת, ותכנון והקמת בניין הספריה הלאומית בירושלים, הכולל את:GRIMSHAW ARCHITECTS  ואת ARUP ENGINEERS החתומים על פרויקטים תחבורתיים מורכבים וזוכי פרסים כגון תחנות Kings Cross ו-London Bridge

אסף מן האדריכל הראשי מסביר: "המתח"מים עתידים לאגד את תנועת ארבעת קווי רכבת ישראל, שני קווי המטרו המתוכננים, את כלל קווי הרכבת הקלה (כולל את הקו האדום שהקמתו תסתיים בקרוב), שתי מסילות תת-קרקעיות עבור הרכבת המהירה העתידית, וכן את תנועת האוטובוסים הבינעירוניים הצפויה כתוצאה מסגירת התחנה המרכזית של תל אביב וביזורה לשני מסופים מרכזיים (גלילות בקצה הצפוני ובן-צבי בקצה הדרומי). "

תכנון המתח"מים מחייב גישה חדשה אך הכרחית של תיאום עמוק בין הישויות הנפרדות במשרד התחבורה – רכבת ישראל, נת"ע האחראית על המטרו והרק"ל, נתיבי איילון האחראית על רשת הכבישים – לבין הרשויות המקומיות. המטרה היא לייצר ממשק תפעולי יעיל ביותר, תוך יצירת שטחים ציבוריים פתוחים, עידוד פעילות עירונית, והתמצאות קלה וזורמת בין אופני התחבורה השונים. היעדר התיאום בין הישויות פוגע באיכות התכנון ובולט, למשל, בפרויקט תחנת הרכבת "יצחק נבון" שהושלם לאחרונה בירושלים, ואי חיבורה לתחנה המרכזית הצמודה. בפרויקט ניכרים חסרונם של שטחים פתוחים מזמינים עבור הולכי רגל, פעילות אורבנית דלה, וקשיים בהתמצאות ובמעבר בין אמצעי התחבורה.

המדריך מסדיר תכנונם של פרויקטים כאלו, ומבטא גישה אורבנית הרואה במתח"מים הזדמנות להפיכת מוספים תחבורתיים למרכזים עירוניים משמעותיים. כך, לפיתוח המתח"מים לאורך האילון פוטנציאל לאיחוי הקרע שיוצרים נתיבי האילון במרקם האורבני וליצירת מרחב עירוני המשכי המחבר את המע"ר של תל אביב עם גבעתיים ומתחם הבורסה ברמת-גן. 

מן מוסיף: "עקרון נוסף מוביל הינו ה-"ONE JOURNEY EXPERIENCE", חווית נסיעה המשכית "נטולת תפרים" בין אופני התחבורה השונים. חלל ה-CONCOURSE בכל האב מרכז את תנועת הנוסעים מכלל אופני התחבורה ומאפשר גישה קלה והתמצאות מהירה בין אמצעי התחבורה, ומציע אזורי המתנה נוחים אשר מופעלים בפעילות ציבורית ומסחרית."

"קווים מנחים הוגדרו עבור הבטחת פעילות 24/7 של ההאבים. זה נעשה דרך התייחסות לחזיתות רחוב פעילות, הבטחת פיתוח בניה לצד ומעל ההאב, והגדרת כיכרות עירוניות מזמינות המאפשרות שהייה ופעילויות פנאי מוצלות."

מעל לכל, המדריך מבטא מדיניות ברורה של הצבת הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית בראש ההיררכיה מבחינת חווית הנוסע והשימוש במרחב הציבורי, תוך מתן עדיפות ותשתית מתאימה לשימוש בתחבורה זעירה דו-גלגלית.

חלקו האחרון של המדריך מוכיח את ייתכנות יישום העקרונות ומדדי התכנון בכל אחד מחמשת ההאבים. ביטוי זה נעשה דרך תכנון עקרוני ובבדיקות מעמיקות בתלת מימד, תוך התייחסות למפלסיות המשתנה עבור כל אמצעי תחבורה, תוך דגש על יצירת מרחבים אשר מהווים נקודות ציון אורבניות ככניסות מזמינות למטרופולין גוש דן ולערים בו.

קרדיט למן שנער אדריכלים

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem