כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

נתונים של עמותת אור ירוק חושפים את מספר הנהגים הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים. מה הנתונים בבת ים?

מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים מבצעים יותר עבירות תנועה מחלקם בבעלי הרישיונות ומעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם היחסי במצבת הנהגים"

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים מבצעים יותר עבירות תנועה מחלקם בבעלי הרישיונות ומעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם היחסי במצבת הנהגים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים ליישם תכנית רב שנתית אשר תתמקד תהליך הכשרת הנהג ותקופת הליווי שלו"

37% מהנהגים באום אל פאחם שנפגעו בתאונות דרכים הם נהגים צעירים עד גיל 24 – הכי הרבה מכל הערים בארץ, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

בעמותת אור ירוק ניתחו את חלקם היחסי של נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים עד גיל 24) שנפגעו בתאונות דרכים בערים בחמש שנים (2022-2018), מתוך כלל הנהגים שנפגעו באותן שנים בערים. במסגרת הבדיקה נבדקו ערים מעל 50 אלף תושבים. הערה: הבדיקה כוללת את מספר הנהגים הצעירים לפי מקום התאונה ולא לפי מקום מגורים של הנפגע.

מניתוח הנתונים עולה כי בערים ערביות שיעור הנהגים הצעירים הנפגעים בתאונות דרכים גבוה מאוד. שלוש הערים הערביות הגדולות – אום אל פאחם, רהט ונצרת נמצאות בין עשרת הערים הראשונות בשיעור הנהגים הצעירים הנפגעים מכלל הנהגים.

תל אביב-יפו אשר נפגעו בה הכי הרבה נהגים צעירים בתאונות דרכים בחמש שנים  (6,076 נהגים צעירים), נמצאת במקום ה-34 עם שיעור של 21% נפגעים מכלל הנהגים שנפגעו בעיר – אחד מכל חמישה  נהגים שנפגעו.


עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה עם מאפייני נהיגה ייחודיים החושפים אותם לסכנה גדולה יותר להיפגעות ולמעורבות בתאונות דרכים. נהיגה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות ותחת השפעת אלכוהול הם  מאפיינים בולטים בקרבם. בנוסף, לחץ חברתי וחוסר ניסיון בקריאת מפת הסכנות שבכביש מובילים אותם לטעויות קריטיות בקבלת ההחלטות ובשיקול הדעת. בשל כך נהגים צעירים מבצעים יותר עבירות תנועה מחלקם בבעלי הרישיונות ומעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם היחסי במצבת הנהגים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים ליישם תכנית רב שנתית אשר תתמקד תהליך הכשרת הנהג ותקופת הליווי שלו. בנוסף, חייבים לחזק את הנוכחות המשטרתית סביב מקומות הבילוי כדי למנוע נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אנחנו מאבדים כל כך הרבה צעירים בכבישים וביישום תכנית פעולה נכונה ניתן להציל חיים ולמנוע צער, סבל וכאב ממשפחות רבות".

חלקם היחסי של נהגים צעירים מכלל נפגעי תאונות הדרכים לפי ערים 2022-2018

יישוב – מקום אירוע התאונהסה"כ נהגים נפגעים (2022-2018)נהגים צעירים שנפגעו (2022-2018)אחוז צעירים מנהגים נפגעים
אום אל-פחם46317337%
רהט2889834%
אילת1,30043433%
בית שמש68822232%
נהרייה1,23339732%
נצרת1,54548631%
ראש העין1,07132731%
ירושלים18,0745,29329%
הוד השרון1,03930029%
קריית גת78922529%
לוד98026427%
רמלה90024227%
קריית אתא1,69045427%
חיפה11,1912,89126%
רעננה1,69443025%
בני ברק2,43261625%
חדרה3,49586925%
אשקלון3,36283325%
כפר סבא2,42959825%
ראשון לציון5,0651,24325%
עפולה1,30031524%
בת ים3,57286124%
ביתר עילית1042524%
חולון6,2321,48524%
רמת גן5,0491,20024%
נתניה4,8861,15124%
פתח תקווה7,4941,76424%
הרצלייה2,60460823%
גבעתיים1,25029123%
רחובות3,02770023%
יבנה65915023%
אשדוד5,4891,24323%
באר שבע8,7541,95222%
תל אביב -יפו28,5086,07621%
נס ציונה83116320%
מודיעין-מכבים-רעות*7230519%
מודיעין עילית1,59210
  • ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס

  • הנתונים בבת ים מראים כי במהלך השנים 2018-2022 היו 3,572 נהגים שנפגעו בתאונות דרכים, מתוכם 861 נהגים צעירים כלומר 24%.

שנת 2023 – 41 נהגים צעירים הרוגים בתאונות דרכים

41 נהגים צעירים עד גיל 24, נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 (נהגי כלי רכב פרטיים ורוכבי אופנועים וקטנועים). בהשוואה לשנת 2014 (עשור לאחור), נרשמה בשנת 2023 עליה בנהגים הצעירים ההרוגים בשיעור של 28%.

בנוסף, בהשוואה לשנת 2022 נרשמה ירידה של שבעה נהגים צעירים הרוגים.

  • מקור: למ"ס

לא רק נהרגים אלא גם הורגים

יותר מ-100 נהגים צעירים מעורבים בכל שנה בממוצע בתאונות דרכים קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות), כלומר פוגעים ונפגעים. 535 נהגים מכלל הגילים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בממוצע בכל שנה. חלקם של הנהגים הצעירים במצבת הנהגים שמעורבים בתאונות דרכים קטלניות נאמד בשיעור של כ-20% (אחד מכל חמישה נהגים)  – גבוה ב-33% מחלקם בבעלי הרישיונות הנאמד בשיעור של כ-15%.

הסברה באמצעות הפחדה? זה לא עובד

שימוש בטקטיקות 'הלם' ו'הפחדה' כדי ללמד בני נוער על הסיכונים הכרוכים בנהיגה אינו משפר את הבטיחות ואף עלול להחמיר את המצב, כך עולה ממחקר חדש של קרן RAC בבריטניה.

גישות מסורתיות גורסות כי שימוש ב"איום" ו"פחד" אשר פונים לצעירים במטרה להשפיע על התנהגותם כשהם מתחילים לנהוג עשויים להועיל. גישות כאלה יכולות לעורר תגובות הגנתיות או אפילו עוינות. במקום לדבר עם נהגים צעירים על הסיכונים העומדים בפניהם, גישה אינטראקטיבית יותר יכולה להיות טובה יותר, כזו שבה משתפים את העובדות על בטיחות בדרכים ומעודדים משתתפים צעירים להגיע למסקנות משלהם לגבי איך נראית התנהגות נהיגה טובה ובטוחה.

אלו הן מסקנותיה של ד"ר אליזבת בוקס, מנהלת מחקר בקרן RAC ומחברת הדו"ח.

בהעצמת נהגים צעירים עם חינוך לבטיחות בדרכים, ד"ר בוקס טוענת, שהתערבויות בבטיחות בדרכים צריכות להתבסס על ראיות מחקריות ותיאוריה התנהגותית.לטענתה של ד"ר בוקס חינוך לבטיחות בדרכים בקרב בני נוער בגיל בית ספר צריך להיות עדין יותר ואוהד לשינויים הפיזיולוגיים הצעירים.

קרדיט- עמותת אור ירוק

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

להצטרפות לערוץ החדשות המקומיות – ערוץ החדשות המקומיות של חולון,בת ים,ראשון לציון וערי הסביבה ב-WhatsApp:‏לחצו כאן וסמנו עוקב

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem