כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

כלכלית בראשון: הנתונים הכלכליים לא מעודדים ובכל זאת השקל מפגין עוצמה מפתיעה

באדיבות בנק הפועלים

המלחמה נכנסת לשבוע ה- 12, הנתונים הכלכליים לא מעודדים, ובכל זאת השקל מפגין עוצמה מפתיעה. שיעור גבוה של עובדים לא שב לעבודה סדירה. עליות הריבית לא בלמו את ההשקעה בבנייה. התחלות הבנייה רשמו עלייה ברבעון השלישי של השנה לרמה של 17.8 אלף יחידות, שהם 71.3 אלף יחידות ברמה שנתית. לעצירת העבודות בענף הבנייה עשויה להיות השפעה על המחירים בעתיד, אולם בטווח הזמן הקצר עדיין קיים מלאי גדול של דירות לא מכורות, שבולם התייקרויות. אנו מותירים לכן את תחזית האינפלציה על 2.6% ל- 12 החודשים הקרובים. שוק ההון מגלם תוואי הפחתות ריבית מהיר עד לרמה של 3.25% בעוד כשנה. אנו סבורים שבנק ישראל יהיה זהיר, וקצב הפחתות הריבית יהיה איטי יותר.

ישראל

המלחמה נכנסת לשבוע ה- 12, הנתונים הכלכליים לא מעודדים, ובכל זאת השקל מפגין עוצמה מפתיעה. השגרה הכלכלית בעורף נמשכת, אם כי ברמת פעילות עסקית שנמוכה כנראה בכ- 10% מזו של טרם המלחמה. נתוני הצמיחה לא צפויים לשקף ירידה כה חדה בפעילות, זאת בשל העלייה בצריכה הציבורית שתקזז חלק מהירידה בפעילות המגזר העסקי. הצריכה הפרטית התייצבה על רמה שנמוכה בכ- 5% מזו שלפני המלחמה, הפעילות בענף הבנייה היא חלקית, וזה גם המצב בענף התיירות. שער החליפין של השקל יוסף בשבוע החולף ב- 1.6% מול הדולר, ורוב הפיחות שנוצר בתחילת השנה נמחק. את ההתחזקות של השקל אפשר להסביר בחוכמה שבדיעבד בשני גורמים: עליות השערים החדות בשוקי המניות בעולם – שוק המניות האמריקני עלה החודש בכ- 4%, והמשקיעים המוסדיים כנראה מכרו מט"ח. ירידה בגירעון המסחרי שמוסברת בחלקה במלחמה שמצמצמת יבוא סחורות. ירידה בתיירות היוצאת מישראל כנראה גם תרמה לעלייה בעודף בחשבון השירותים. אלה כאמור הסברים בדיעבד, וכנראה שהיה קל יותר להסביר מצב בו השקל היה מפוחת השבוע.

שיעור גבוה של עובדים לא שב לעבודה סדירה. מספר המועסקים בפועל (לא כולל היעדרות זמנית) בחודש נובמבר היה נמוך ב- 6.5% לעומת נובמבר אשתקד. כ- 241 אלף עובדים מוגדרים כנעדרים זמנית מעבודתם בשל סיבות כלכליות. אלו יכולים להיות כאלו שפונו מבתיהם, הוצאו לחל"ת, או שעסקיהם סגורים כעת. הנתון נמוך ביחס לחודש אוקטובר, ודומה לתקופות שבין הסגרים בקורונה.

עליות הריבית לא בלמו את ההשקעה בבנייה. התחלות הבנייה רשמו עלייה ברבעון השלישי של השנה לרמה של 17.8 אלף יחידות, שהם 71.3 אלף יחידות ברמה שנתית. היתרי הבנייה הגיעו לרמה גבוהה עוד יותר של 19.5 אלף ברבעון זה. נתונים אלו צפויים לרשום ירידה חדה ברבעון הרביעי של השנה, על רקע אי כניסה של עובדים פלשתינים. בשלב זה נראה שהמצב לא ישתנה גם בתחילת 2024. נתוני גמר הבנייה נמוכים באופן משמעותי מאלו של התחלות הבנייה, וכתוצאה מלאי הדירות בבנייה פעילה הולך ועולה. הרמה הנמוכה יותר של גמר הבנייה משקפת את התארכות משך הבנייה, כנראה בשל חוסר בכוח אדם ועלייה במורכבות הפרויקטים. לעצירת העבודות בענף הבנייה עשויה להיות השפעה על המחירים בעתיד, אולם בטווח הזמן הקצר עדיין קיים מלאי גדול של דירות לא מכורות, שבולם התייקרויות.


השפעת הייסוף על האינפלציה מתקזזת בגורמים אחרים כמו התייקרות מחירי ההובלה לישראל ואפשרות להעלאות מסים בהמשך הדרך. התקשורת החלה לפרסם הצעות לצעדי מיסוי לשנה הבאה, שהם כרגע יותר בלוני ניסוי מאשר הצעות קונקרטיות. לחלק מההצעות שהועלו בתקשורת עשויה להיות השפעה על המחירים, כמו לדוגמה ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי. אנו מותירים לכן את תחזית האינפלציה על 2.6% ל- 12 החודשים הקרובים.

האם הריבית תפחת כבר בשבוע הבא? הייסוף החד בשער השקל תומך בהפחתת ריבית מוקדמת כבר בשבוע הבא, אך ההחלטה היא גבולית. הנגיד הדגיש בנאומיו בשבועות האחרונים את חשיבות השמירה על היציבות, כלומר טיעון נגד הפחתה. מכל מקום אנו סבורים שהריבית תפחת במהלך הרבעון הראשון של השנה. שוק ההון מגלם תוואי הפחתות ריבית מהיר עד לרמה של 3.25% בעוד כשנה. אנו סבורים שבנק ישראל יהיה זהיר, וקצב הפחתות הריבית יהיה איטי יותר.

גלובלי

מדד האינדיקטורים המובילים בארה"ב מוסיף להצביע על התמתנות בפעילות, אך לעת עתה נתוני הפעילות מצביעים על כך שאנו רחוקים ממיתון. בהתאם, הקונצנזוס הגלובלי מניח נחיתה רכה במדינות המפותחות ב-2024. הציפיות להפחתות ריבית משוק ההון גברו בשבוע האחרון לאור התמתנות אינפלציית ה-PCE  בארה"ב, זאת למרות שבכירי הפד ניסו לצנן ציפיות אלו.

מגמת עליות השערים בשוקי המניות בארה"ב שאפיינה את החודשיים האחרונים נמשכה גם בשבוע האחרון. בסיכום שבועי, מדד ה- S&P500 עלה ב-0.7% ומדד הנאסד"ק המשיך גם הוא את העליות של החודשיים האחרונים ועלה בשבוע האחרון בשיעור של כ-1.2%. באירופה, מדד היורוסטוקס 50 ירד בשיעור של 0.6% ומדד הניקיי ביפן עלה ב-0.6%. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון לרמה של כ- 79 דולר, לאור המתיחות העולמית סביב נתיבי השיט.

האינדיקטורים הכלכליים האחרונים בארה"ב, ובייחוד אלו של הצריכה הפרטית, היו חיוביים ברובם. מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה החודש בחדות ומעבר לציפיות המוקדמות. העלייה נרשמה הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. גם במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן נרשמה החודש עלייה. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירד בשבוע שעבר ל-205 אלף, מספר שמעיד על שוק עבודה הדוק. הזמנת מוצרים בני קיימא עלתה בחדות בחודש נובמבר בשיעור של 5.4%, אך ללא כלי רכב היא עלתה ב-0.5% בלבד. ההכנסה הפרטית של משקי הבית עלתה בנובמבר ב-0.4%, בדומה לציפיות, וההוצאה הפרטית עלתה בשיעור של 0.2%, מעט מתחת לציפיות לעלייה של 0.3%. בהתאם, שיעור החיסכון הפרטי מתוך ההכנסה הפנויה עלה בחודש נובמבר לשיעור של 4.1% מרמה של 4.0% בחודש הקודם.

גם נתוני האינפלציה הפתיעו לחיוב. מדד ה-PCE, ירד בנובמבר ב-0.1%, ורמתו בשנה האחרונה התמתנה ל-2.6% מ-2.9% בחודש הקודם. מדד הליבה של ה-PCE, עלה ב-0.1%, נמוך מהצפי ל-0.2%, והקצב השנתי התמתן ל- 3.2% מ-3.4% בחודש הקודם. מנגד, מדד האינדיקטורים המובילים ירד בנובמבר בדומה לציפיות ב-0.5% והוא מאותת על הרעה בפעילות הכלכלית ברבעונים הקרובים. קונצנזוס ההערכות מניח שבשנת 2024 צמיחת הכלכלה האמריקנית תתמתן מרמה מוערכת של כ-2.4% השנה לרמה של 1.5% ב-2024.

מגמה מעורבת נרשמה בנתונים מענף הנדל"ן. התחלות הבניה עלו בשיעור חד של 14.8%, לעומת צפי לירידה של 1.0%, עלייה שהחזירה את התחלות הבניה לרמה שנרשמה במאי השנה. מנגד, היתרי הבניה ירדו בנובמבר ב-2.5% בדומה לציפיות. מכירות בתים קיימים עלו ב-0.8% בנובמבר, אך למרות העלייה בחודש האחרון רמת העסקאות שעומדת על 3.82 מיליון ברמה שנתית, היא הנמוכה שנרשמה מאז שנת 2010, זאת על רקע העלייה החדה בריבית המשכנתאות ורמות מחירי הבתים הגבוהות. במכירת בתים חדשים נרשמה בנובמבר ירידה של 12.2%, בניגוד לצפי לעלייה של 1.6%, ורמת העסקאות השנתית עומדת על 590 אלף, המהווה שפל של שנה בעסקאות לבתים חדשים. מדד NHAB לאמון הקבלנים רשם עליה קלה בחודש דצמבר, אך הוא עדיין ברמה נמוכה מאוד יחסית לעבר. 

ארה"ב: ירידה מתונה בתשואות האג"ח וצפי להורדת ריבית מהירה יותר. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה מעט גם בשבוע שעבר לרמה של 3.89% לעומת 3.91% בשבוע שעבר. גם התשואה לשנתיים ירדה מעט לרמה של 4.32% מרמה של 4.44% בשבוע שעבר. שוק ההון צופה שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ, ושהריבית תגיע לרמה שבין 3.75%-4.0% בסוף שנת 2024, מה שמגלם לפחות הפחתה נוספת לעומת החזוי מהשוק בשבוע שעבר. הורדות הריבית שמגלם שוק ההון נמוכות באופן ניכר מהריבית החזויה ע"י חברי הפד, זאת למרות ניסיונות של חברי הפד להעביר מסר זה לשווקים.

גוש האירו: הציפיות משוק ההון הן שהריבית תחל לרדת כבר בחודשים מרץ או אפריל הקרובים. שוק ההון מגלם כעת שש הורדות ריבית במהלך שנת 2024, כך שהריבית על הפקדונות תרד מרמה של 4.0% כיום עד לרמה של כ-2.5% בסוף השנה הבאה. קונצנזוס ההערכות מניח שהצמיחה בגוש האירו תיוותר מתונה גם בשנת 2024. הצמיחה הממוצעת השנה במדינות גוש האירו מוערכת בכ-0.6% וצפויה לעלות מעט לכ-0.9% ב-2024.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

קבוצות הפייסבוק השוות

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן

להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן

קבוצות ווטסאפ לתושבי חולון

קהילת שכונת אגרובנק חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת קריית שרת חולון-להצטרפות לחצו כאן

פורום נאות רחל בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת גרין-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ח-300 חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת קירית בן גוריון ושכונת רבין בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת תל גיבורים-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי קרית עבודה-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ג'סי כהן-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת נאות שושנים-להצטרפות לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בגנים –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בבתי ספר יסודים-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכון-לחצו כאן

לקבלת עדכונים ושיח בנושא בחירות מקומיות בחולון-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן