כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

24 שעות בזכרון יעקב: טור התיירות של רואי פרסול

והפעם: בילוי עתיר חוויות במושבה הציורית זכרון יעקב

בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן

חמישה חודשים שלא יצאנו לחופשה. לקח לנו כמה חודשים כדי לצאת מההלם של השביעי באוקטובר, תאריך שנתקענו בו הרבה זמן, והלב מכווץ. רק בחודש האחרון התחלנו קצת לנשום. לא משהו מוגזם. פה מסעדה, שם סרט בקולנוע. על חופשה בחו"ל לא הסכמנו לשמוע בחודשים הראשונים, ועכשיו סתם יקר מדי. ואם כבר יוצאים להתאוורר, אז רק כאן. עם העם הנהדר הזה שלנו.

הגבולות הצטמצמו. הצפון מחוץ לתחום, אילת עדיין לא באה בחשבון. חיפשנו משהו קרוב, אבל שירגיש רחוק.

תמיד כיף לחזור לזכרון יעקוב. מושבה ציורית עם מדרחוב מקסים, חנויות מקוריות, פרחים וירוק בעיניים, אוכל טעים, אומנות ויין. ואפקט המלחמה? בטח לא מורגש כאן בכלל, הרי האזעקות לא הגיעו לאזור. ככה חשבנו. ואיך שהתבדינו.

קצת יותר משעה של נסיעה מביתנו בראשון לציון והגענו לחניית המלון שלנו ליממה הקרובה, מלון הגפן, שמבטאים כמו במשפט: בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן, והוא בעצם בכלל לא מלון, אלא מתחם אירוח בקונספט Airbnb, עם כניסה עצמאית באמצעות קודן, בלי לובי ובלי לפגוש אף אחד, על בסיס אירוח של לינה בלבד כרגע, כי המקום רק נפתח, ומכין הפתעות להמשך. בחרנו בגפן בגלל שהתחשק לנו משהו חדש בעיניים, וגם בגלל שבאותה חופשה חגגנו שנתיים לבננו הקטן, גפן.  


כמה חדש, ככה מלא היסטוריה. במתחם המהמם, לכל אבן סיפור משלה, ולכל מבנה סודות שמורים. אחורה בזמן למאה ה-19, הממלכה העות'מנית, ימי עלייה ראשונה. הסיפור שלנו מתחיל עם זוג חלוצים אסתר ויעקב כהן, שלהט אהבתם לארץ הקודש הביאם מרומניה אל עיירה שמשקיפה אל הים- זכרון יעקב. שם החליטו להקים בית. ובו נולדו להם ארבעה בנים וארבע בנות. אותם שנים הארץ געשה, מלחמות, מחתרות. למשפחת כהן היה חלק במרד התושבים בתורכים והקמת תנועת מחתרת נילי. ביתם שימש כנתיב מילוט והוקמה בו מערכת מנהרות מסועפת שחצתה את ההר והגיעה עד צידו הצפון מזרחי של הרכס. ביתם של הזוג היה מוקד מרכזי לבאי העיירה, וכבר ב 1888שימש כמקום אירוח בהתאם לסדר הכנסת אורחים, טקס יהודי שהיה נהוג לקיימו בארצות המוצא באירופה.

האירוח זה הכל

יחידות אירוח הגפן(Hagafen)  שמונה סוויטות מעוצבות בקפידה, ממוקמות במבנה אבן עתיק משנת 1888 בהשראה טמפלרית שנבנו ושומרו בטכניקות מקומיות מסורתיות. קירות אבן, תקרות גבוהות, שימוש בפגמנטים טבעיים ועיצוב שמשתלב בהרמוניה יחד עם הטבע והפסטורליות שבכרמל. אבזור החדרים ובחירת הרהיטים נעשו לאחר מחשבה רבה ועם המון כבוד לחומרים ויצירה מקומית שיחד מייצרים את הקסם המיוחד של אירוח הגפן.
על רכס הרי הכרמל, בתוך מבנה אבן עתיק בן מאות שנים, תזכו לאירוח בוטיק. שילוב של היסטוריה, אדריכלות ייחודית, עיצוב מודרני וחמים עם חשיבה מדויקת על הפרטים הקטנים. שיאפשרו לכם לקחת אוויר, להתמכר לאווירה הציורית של מושבה עם שפע של בילויים- המדרחוב המפורסם, מרחבי טבע לטיולים רגליים, מסלולי אופניים, קולינריה משובחת, חופי ים, יינות ויקבים, ואטרקציות רבות נוספות.

"פתחנו בטיימינג לא פשוט", מספרת ניצן חבני, מנהלת המתחם. "שבועיים מפרוץ המלחמה יצאנו להשקה, מלאים בתקווה להפיח חיים בנכס ששכב שנים כחורבה. אירחנו משפחות מדהימות בחגים וב 7/10 חווינו את אותה בהלה שאחזה בארץ כולה. ספגנו ביטולים, פתחנו את החדרים למפונים ולאט לאט כמו פטריות אחרי הגשם, קיבלנו פניות מאנשים שמחפשים אוויר לנשימה. האירוח עבורנו זה הכל! התמסרנו לחלוטין ליצירת חוויות מרגשות לכל מי שמגיע. מברכים על מה שיש ומתפללים לימים רגועים. הוצאנו מחירים מיוחדים לאור המצב בהזמנה באתר".

המייסדים 68, זכרון יעקב.

התמקמנו בחדר המיוחד וכבר הדופק החליש את עצמו. אפשר להירגע, החופשה התחילה. אם אתם משפחה כמונו, קחו בחשבון את גודל החדרים: עם 45 מ"ר לחדר, מדובר במידות של סוויטה בכל מלון אחר.

הסתובבנו במדרחוב, נכנסו לגלריות קסומות, למדנו איך מכינים נייר בעבודת יד ובת הזוג שלי התחדשה בשמלות יפהפיות יד שנייה בעשרים שקלים האחת. היא היתה מאושרת מהפעולה הירוקה וברת הקיימא שהרגע עשתה ועזרה קצת לעולם העייף שלנו, אני הייתי מבסוט שקנתה שתי שמלות ונשאר לי עודף משטר של חמישים. הקטנטנים שלנו התיישבו על ספסל ליד פסל והציקו לו. אחרי אחר צהריים של שוטטות השמש החלה לשקוע ואצלנו הבטן החלה לקרקר. רצינו משהו טוב, אולי נתח בשרים עסיסי שישתלב עם היין שחוגגים כאן בכל פינה. "בוא נתנהג כמו בחו"ל", הציעה החסכנית שלי. "בלי המלצות באינטרנט. פשוט נטייל ברחוב וניכנס למקום הכי מלא, הכי שמח". וזה הוביל אותנו למסעדת גרינגוס.

כמו ב(דרום) אמריקה

מודה. עד היום לא שמעתי על גרינגוס, ומסתבר שפספסתי חתיכת מוסד. הכל התחיל ממיטל, שטיילה אחרי הצבא בדרום אמריקה. שם היא פגשה את דניאל הצ'יליאני, והשניים התאהבו. דניאל עשה עליה לישראל בעקבות האהבה, ורק דבר אחד היה חסר לו: בשר כמו בצ'ילה. אז לפני 12 שנים הוא הקים את מסעדת גרינגוס בזיכרון יעקוב, ועד היום יש תור של אנשים בחוץ, שבאים בגלל הבשרים המשובחים, או בגלל המבורגר האנטריקוט ששמו הולך לפניו.

גרינגוס גריל בר מביא טעימה קטנה של BBQ טקסני אמיתי למדרחוב הציורי של זיכרון יעקב. המסעדה מעוצבת בסגנון לטיני, ומשלבת בעצם שתי מסורות של בשר טוב – זו הדרום אמריקאית וזו הטקסנית. כאן תוכלו להתענג על המבורגרים עסיסיים מנתחי בשר בקר מובחרים ועל כנפי עוף פריכות במגוון רטבים. התפריט מציע גם מנות דרום אמריקאיות מעולות. הרטבים הם עוד הפתעה מיוחדת במינה, שכן במסעדה מייבאים את רוטב הבאפאלו האותנטי הישר מארה"ב. המסעדה מתאימה גם למי שאינו חובב בשר, ומציעה מנות צמחוניות כגון המבורגר עדשים ופורטובלו מעולה ומבחר עשיר של סלטים. האלכוהול שמוגש במקום מחובר אף הוא לשורש הדרום אמריקאי. כאן מוגשים משקאות ייחודיים שהובאו מדרום אמריקה, כמו גם שפע של קוקטיילים ואלכוהול איכותי.

לא התחכמנו: המבורגר האנטריקוט היה פשוט מעולה, הילדים נהנו מהשניצל וכולנו התחרענו על הצ'יפס. אבל אותי עניין אפקט המלחמה ממקודם: בעקבות השביעי באוקטובר הגיעו מפונים רבים לאזור זיכרון יעקוב, וחלקם גם הגיעו למסעדה. לדניאל ומיטל שני ילדים שמשרתים במילואים ונמצאים בעזה, אבל דניאל החליט שגם הוא חייב לעשות משהו למען המפונים, אז הוא קבע בכניסה למסעדה שלט בו כתוב שכל מפוני העוטף מוזמנים לאכול בחינם במסעדה, מתי שהם רוצים ומה שהם רוצים, בלי הגבלה. וככה כבר ארבעה חודשים, אין יום שלא מגיעים מפונים, ודניאל מאכיל אותם באהבת חינם. אז אם אתם באזור זיכרון, תקפצו לגרינגוס. חוץ מזה שמחכים לכם שם אנשים עם לב זהב, תהיו בטוחים שגם יהיה לכם טעים. הא, ואל תוותרו על צ'ורוס לקינוח.

המייסדים 43.

בכיסא של ביאליק

התעוררנו למחרת, וכבר במיטה התלבטנו איפה נאכל ארוחת בוקר. בסוף החלטנו לנסוע למרכז המבקרים של יקב תשבי בבנימינה, פשוט כי מערב לארוחת בוקר, המקום הזה מציע הרבה יותר. נסיעה של פחות מעשר דקות והגענו.

ברשותכם, קצת היסטוריה. בשנת 1882 דרכו לראשונה מלכה ומיכאל חמילצקי על אדמת זכרון יעקב לאחר שהגיעו מליטא בגל העלייה הראשון לארץ. הם הקימו את המושבה שפייה ונבחרו על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד לטעת ולטפח כרמים באזור. מאותו יום החל הקשר העמוק בין בני המשפחה לאדמה ולכרם. בשנת 1925 אירחה המשפחה את המשורר חיים נחמן ביאליק. בתודה לאירוח החם הציע להם המשורר את השם "תשבי" – תושב שפייה בארץ ישראל. מאז במשך 4 דורות המשיכה המשפחה לגדל ענבים ולמכור אותם ליקב כרמל מזרחי, שהיה היקב היחידי ומונופול בתחום היין. כמו הוריהם לפניהם, כך גם מינה וישראל תשבי עסקו כל חייהם בגידול כרמי ענבים וזיתים כמו גם בייצור ומכירת גבינות ומוצרי חלב שייצרו מתנובת עדר הפרות שהיה בבעלותם.


בשנת 1985 עברה תעשיית היין משבר חמור ומחיר הענבים צנח. יונתן תשבי, בנם של מינה וישראל,  החליט לפרוש מקואופרטיב "כרמל מזרחי" ולפתוח יקב קטן משלו. הדור הרביעי למגדלי ענבי יין החליט להפוך ליצרן יין. את היקב קרא על שם הברון רוטשילד "יקבי הברון" אשר ברבות הימים שונה ל"יקבי תשבי", שם המדגיש את היותו יקב משפחתי.   

כל בני המשפחה עובדים כיום בפרויקט היקב: יונתן תשבי ואשתו נילי, הבן הבכור מיכה, עורך דין העוסק בעניינים המשפטיים של היקב, הבן גולן, היינן הראשי של היקב וסמנכ"ל החברה, והבת אושרה, שרוקחת את קו מוצרי המזון הנלווים וביניהם ריבות היין.

וכשמגיעים למקום מרגישים שבאמת הגעתם למשפחה. קודם כל, כל בני המשפחה עובדים במקום. אפילו אשתו של גולן, אומנית קרמיקה שעובדת בסטודיו שבביתם, נמצאת על המדף: עבודותיה נמכרות במקום.

למשפחה מסעדה במדרחוב של זכרון יעקב ומסעדה נוספת "מסעדת תשבי" במתחם מרכז המבקרים של היקב. בנוסף, במתחם היקב מאפייה ארטיזינלית של האופה יובל אלחדף, חדר שוקולד של השוקולד הצרפתי ולרונה (Valrhona) שמיובא לארץ על ידי תשבי, גלידרייה, מעשנת בשרים וסדרת תבלינים על שם BBQ garage מותג פרטי של היקב. כמו כן, חברת קרוזייל המיובאת לארץ על ידם ומתמחה בפירות מסוכרים. "אני אוהב לרדת לפרטים", מספר לנו גולן בעודנו משוטטים במתחם. "רציתי להתמחות ביין אז הגעתי עד ניו זילנד כדי ללמוד ייננות. רציתי שלאוהבי היין יהיה שוקולד איכותי לאכול לצד כוס היין שלהם, אז נסעתי לצרפת והפכתי ליבואן של ולרונה. אני אוהב בשרים על האש. לא הייתי מרוצה מתערובות התבלינים הקיימות בשוק, אז יצרתי תערובות. שמעתי שיש עץ מיוחד, LE PANYOL, שאין להשיג בישראל, ושהוא אידיאלי למעשנה, נותן לבשר ארומות שלא מהעולם הזה. הפכתי ליבואן של העץ הזה, שאפשר גם לרכוש ביקב. הפכתי את היקב למקום עליה לרגל של אניני טעם, אנשים שמעריכים תוצרת מיוחדת שהושקע הרבה מחשבה מאחוריה".

תוך כדי שיטוט אנחנו מגיעים למוסך הפרטי של גולן. הוא משוגע על שיפוץ של רכבים ישנים, ועובד שנים כדי למצוא להם חלקי חילוף עד לשחזור הסופי. עכשיו הוא עובד על כבאית ישנה, ומחפש לה בכל העולם חלקים מקוריים. מבורג ועד צ'קלקה.

המסעדה הממוקמת במתחם היא מסעדה חלבית כשרה של השף האוסטרי גונטר בידרמן, בעל 25 שנות ניסיון ברחבי העולם. בתשבי מוביל בידרמן מטבח מקומי, העושה שימוש במיטב התוצרת האזורית והעונתית, תוך הקפדה על טכניקות אותם הביא עימו. פיצות נהדרות ומאפים היוצאים היישר מתנור הלבנים העצום שבמרכז המטבח הפתוח, גבינות מקומיות, ירקות בלאדי, דגה טרייה מהים התיכון, שמני זית משובחים וכמובן, יינות תשבי, מוגשים לשולחנות.

אני אוהב ארוחות בוקר של בתי מלון בגלל המבחר הגדול, אבל ארוחת הבוקר שאכלנו בתשבי היתה טובה מכל בופה של מלון. המאפים הטריים, טוסט האבוקדו המפורסם, הפריטטה והלחמים שנאפים במקום היו טעימים כל כך שפשוט טרפנו את כל השולחן. מתענגים על כל ביס. כל יום החל מהשעה 08:00 בבוקר, מתחם תשבי כביש 652, בין זכרון לבנימינה.

ללטף תרנגול ולנוח

חמש דקות נסיעה מיקב תשבי נמצאת חוות הנדיב. בין עצי החורש, בכניסה לרמת הנדיב, נמצאת חווה קסומה. חווה חקלאית חווייתית לכל המשפחה, בה ניתן לבלות עם הילדים בחיק הטבע, לטעום פירות וירקות טבעיים, לעזור לצוות החווה בטיפול בחממות, ללטף ולהאכיל את חיות המשק, ליצור יצירות מפתיעות במתחם היצירה וליהנות מהשקט והשלווה.

זוכרים איך פתחתי את הכתבה, על כך שהחבר'ה מהאזור לא הרגישו את המלחמה? אז חוות הנדיב היתה סגורה במשך חודשים מהשביעי באוקטובר, פשוט כי רוב העובדים גויסו למלחמה.

כבר בכניסה לחווה, כשהקטנצ'יק שלנו פגש את תרנגול שהרשה לו ללטף לו את הנוצות, ידענו שכאן הוא יהיה מאושר. האכלנו עיזים, ליטפנו צבי ענק, נכנסנו ללול תרנגולות וטווסים וקטפנו תותים ומלפפונים. התותים היו כל כך מתוקים, שפשוט לא הפסקנו לאכול, שוכחים שרק לפני רגע התפוצצנו בתשבי. זוכרים את המערכון על משה והאורנג'דה? אז כאלה אנחנו. גרגרנים על מלא. אחלה מקום לבילוי עם הילדים, ואם אתם חובבי שטח תוכלו להשכיר טרקטורונים ולחרוש איתם את המסלולים הקסומים באזור.

שעות פעילות:

א'-ה': 10:00-16:00

ו'-ש':  9:00-14:00

ברחנו סך הכל ל-24 שעות, אבל איזה כיף היה, וכמה חוויות עברנו, ואיזה עם מיוחד יש לנו. עזבו אתכם מחו"ל. צאו לטייל בארץ המדהימה שלנו, לכו לחזק את האנשים הנדירים שהפכו אותה למה שהיא.

צילומים: יח"צ, אלירן סלנט

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

להצטרפות לערוץ החדשות המקומיות – ערוץ החדשות המקומיות של חולון,בת ים,ראשון לציון וערי הסביבה ב-WhatsApp:‏לחצו כאן וסמנו עוקב

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן

קבוצות הפייסבוק השוות

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן

להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן

קבוצות ווטסאפ לתושבי חולון

קהילת שכונת אגרובנק חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת קריית שרת חולון-להצטרפות לחצו כאן

פורום נאות רחל בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת גרין-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ח-300 חולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת קירית בן גוריון ושכונת רבין בחולון-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי שכונת תל גיבורים-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי קרית עבודה-להצטרפות לחצו כאן

קהילת תושבי ג'סי כהן-להצטרפות לחצו כאן

קהילת שכונת נאות שושנים-להצטרפות לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בגנים –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בבתי ספר יסודים-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכון-לחצו כאן

לקבלת עדכונים ושיח בנושא פוליטיקה בחולון-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem